nieuws

‘Magna favoriet in strijd om Opel

Home

De Canadese producent van auto-onderdelen Magna heeft de beste papieren om autofabrikant Opel over te nemen. Dat zei de premier van de Duitse deelstaat Hessen, Roland Koch, vrijdag. In zijn staat zijn het hoofdkantoor en de grootste Duitse fabriek van Opel gevestigd.

‘Magna favoriet in strijd om Opel

Volgens Koch voldoet het bod van Magna het best aan de wensen van de overheid en werknemers. Hij noemde het bod van een andere kandidaat, de investerings- maatschappij RHJ International, “zeer interessant”. Fiat stelde teleur met zijn bieding, zo maakte hij duidelijk.

In een poging om de publieke opinie voor zich te winnen, liet Fiat vrijdag in een verklaring weten minder dan 10.000 banen te willen schrappen bij een overname van Opel. “De gevolgen voor de werknemers in Duitsland zijn veel minder groot dan waarop is gespeculeerd”, aldus Fiat.

In Duitsland werken circa 25.000 mensen voor Opel. De Duitse regering bemoeit zich daarom op hoog niveau met de toekomst van de autofabrikant. Magna zou vooral banen buiten Duitsland willen schrappen.

Toch zal GM in samenspraak met de Amerikaanse regering de doorslag geven. Wat dat betreft heeft Magna zijn zaken goed op de orde. GM gaf in de jaren zestig eigenaar Frank Stronach een entree in de autowereld door zijn bedrijf een contract te gunnen voor de fabricage van steunen voor zonnekleppen.

De inmiddels 76-jarige Canadees-Oostenrijkse zakenman Stronach toog 55 jaar geleden met amper 200 dollar op zak naar Canada. In de jaren erna wist hij een kleine gereedschapsfabrikant uit Toronto om te bouwen tot een miljardenconcern, met contracten voor vele grote automerken. Naast GM zijn dat onder meer Ford, Porsche, Mazda, Saab, BMW, Mercedes en Chrysler.

Samen met Russische partners wil het concern 55 procent van de aandelen van de noodlijdende autofabrikant overnemen. GM houdt een belang van 35 procent, de overige 10 procent is weggelegd voor de werknemers van Opel.

De grote groei van Magna kwam in de jaren tachtig. Begin jaren negentig volgden financiële problemen, waarna Stronach na een pijnlijke sanering besloot om zijn activiteiten meer te spreiden over de wereld. Hij kocht verscheidene Europese producenten van auto-onderdelen en wist een grote slag te slaan met de overname van assemblagespecialist Steyr-Daimler-Puch.

Het topjaar voor Magna was 2007, toen de omzet boven de 26 miljard dollar uitkwam en er een nettowinst van 663 miljoen dollar werd geboekt. Vorig jaar werd het concern meegezogen met de sterke neergang van de auto-industrie. Sinds juli 2008 is het verlieslijdend. In het eerste kwartaal van dit jaar halveerde de omzet van Magna bijna tot 3,6 miljard dollar, vooral door problemen bij GM, zijn belangrijkste klant. GM heeft met Opel nu de kans om weer wat goed te maken.

Magna, gevestigd in Aurora in de Canadese provincie Ontario, telt ongeveer 70.000 werknemers en heeft wereldwijd 326 onderzoekscentra en fabrieken. Het concern heeft volgens het jaarverslag van 2008 geen activiteiten in Nederland.

Woensdag bleek dat drie partijen een bod hadden neergelegd voor Opel. Het Amerikaanse moederconcern General Motors (GM) wil van Opel af omdat het zelf al een overlevingsstrijd voert in de Verenigde Staten.

Het concern kreeg vrijdag een extra financiële injectie van 4 miljard dollar van het Amerikaanse ministerie van Financiën. Eerder kreeg GM al 15 miljard dollar aan staatssteun. Voor 1 juni moet het bedrijf met een herstelplan komen.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel