nieuws

Lexus LFA met exclusieve racetechniek

Home

Snelle beslissers kunnen nog de hand leggen op één van de vijfhonderd LFA supercoupés die Lexus gaat bouwen. Ook in Nederland wordt belangstelling verwacht. Na tien jaar noeste arbeid is nu de echte LFA onthuld. Een bijzondere V10 sportwagen, compleet met F1-geluid. Wat heeft deze Lexus-topper nog meer te bieden?

Lexus LFA met exclusieve racetechniek

Vanaf begin 2000, dus bijna tien jaar, werd bij Lexus gewerkt aan deze demonstratie van technisch kunnen. Werkelijk geheel vanaf een leeg vel papier, tegenwoordig iets uiterst zeldzaams in de auto-industrie.

In 2005 zagen we in Europa voor het eerst een studiemodel van de LF-A, toen nog met een koppelteken gespeld. Met de vage belofte van ‘meer dan 500 pk, uit minder dan 5 liter inhoud, en omstreeks 320 km/h topsnelheid’.

Nieuwe V10, en koolstofvezel

Wat is het geworden? Voor de LFA is een compleet eigen V10 met 4,8 liter inhoud ontwikkeld. Hij levert 412 kW bij 8700 t/min, en 480 Nm koppel bij 6800 t/min. Bijna een pure racemotor dus, voorzien ook van dry-sump smering.

Ter vergelijking is de V10 bij BMW (M5) of Lamborghini (Gallardo) iets groter, maar komt daar minder vermogen uit. Wel hebben die beide meer koppel dan de Lexus. De motor staat in de LFA achter de vooras, via een koolstofvezel cardan gekoppeld aan een transmissie bij de achteras. Net als bij een Nissan GT-R, maar zonder aandrijving naar de vooras erbij.

Chassis en carrosserie zijn opgebouwd uit met koolstofvezel versterkte kunststof. Dat zorgt voor een laag gewicht, volgens Lexus 100 kg minder dan aluminium zou hebben opgeleverd. Bovendien is de combinatie van koolstofvezel en plastic heel bijzonder. In mindere mate geldt dat voor koolstofcomposiet remschijven, die standaard zijn op de LFA.

Geen dubbele koppeling

Aan dat koolstofvezelkunststof chassis is een aluminium wielophanging bevestigd. De hele auto brengt maar 1480 kg op de schaal, toch ietsje meer dan een Lamborghini Gallardo met aluminium chassis. Al is die Lambo wel iets kleiner.

Het hogere vermogen van de LFA levert niettemin net wat betere prestaties. De opgegeven top is 325 km/h, de 0-100 sprint vergt 3,7 seconde. Dat is ook net sneller dan de nieuwe Mercedes-AMG SLS die meer vermogen en meer koppel in huis heeft.

Een opvallend detail is elektrische bekrachtiging op de besturing. Doorgaans krijgt hydraulische bekrachtiging de voorkeur, dat zou een beter stuurgevoel geven. Anderzijds kan Lexus elektrische bekrachtiging aanpassen in de vier beschikbare rijprogramma’s.

Daar bovenop komen zeven schakelprogramma’s, voor de sequentieel bediende zesbak. Let wel, het is geen dubbelkoppelingtransmissie.

Laatste kans!

Het duurt nog ruim een jaar voor de eerste handgebouwde LFA’s worden afgeleverd. De teller zal na twee jaar bij 500 stuks stoppen. Reken op een investering van ongeveer een half miljoen. Met een beetje onderhandelen koop je daar drie Mercedes SLS vleugeldeurcoupés voor.

Maar bij de LFA zit wel zeer persoonlijke bediening, en veel keus in afwerking. Wat dacht u van ‘passionate pink’-roze, of lavendel-paars? Er zijn nog 26 andere kleuren mogelijk. En het is wel zo dat de LFA bijna net zo klinkt als een Formule 1, zij het dat die inmiddels al lang van V10-motoren zijn afgestapt.

Geruchten willen dat ook Audi (dus ook concern-zus Lamborghini) en BMW hun V10 niet lang meer in het gamma houden. Dus grijpt uw kans, met de Lexus LFA. Als ze tien of zelfs maar vijf jaar geleden hadden geweten van de huidige economie, de zuinigheidswoede, en de toestand in de F1, dan was de LFA er niet meer gekomen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Supercar met F1-geluid…

Reageer op dit artikel