nieuws

GM ziet af van verkoop Opel

Home

General Motors ziet af van de verkoop van Opel. Dat heeft het bestuur van het Amerikaanse autoconcern dinsdag bekendgemaakt. “Gezien de verbeterende omstandigheden voor GM en het belang van Opel voor de internationale strategie van GM heeft het bestuur besloten Opel te houden”, aldus het concern in een verklaring. Topman Fritz Henderson beloofde op korte termijn duidelijk te maken welke gevolgen de beslissing heeft voor de Europese fabrieken van Opel en het Britse zustermerk Vauxhall.

GM ziet af van verkoop Opel

Vorige maand sloot het concern na een maandenlange biedingenstrijd nog een akkoord met een consortium van de Canadese fabrikant van auto-onderdelen Magna en de Russische staatsbank Sberbank over de verkoop van 55 procent van de aandelen van Opel. De partijen wisten echter niet tot overeenstemming te komen.

Staatssteun

De Duitse regering toonde zich de afgelopen maanden bereid de hervorming van Opel te ondersteunen met 4,5 miljard euro aan noodkredieten. In eerste instantie koppelde het die steun aan een overname door Magna. Onder druk van Europees Commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) liet de overheid vorige week echter weten dat de steun niet afhankelijk is van de eigenaar van Opel. Dat opende mede de deur voor GM om te besluiten Opel in eigen hand te houden.

Woede in Duitsland

In Duitsland is woensdag woedend gereageerd op het besluit van GM om Opel toch niet te verkopen. De Duitse minister van Economische Zaken, Rainer Brüderle, noemde woensdag het besluit “totaal onacceptabel”. Premier Roland Koch van de deelstaat Hessen, waar Opel zijn belangrijkste vestiging heeft, zei “geschokt en boos” te zijn.

Ook werd GM eerder op de dag opgeroepen het overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro terug te storten. Met het overbruggingskrediet wordt Opel al maanden in leven gehouden. Eind deze maand loopt het krediet af. Tot dusver is 1,1 miljard euro verstrekt en rond de 200 miljoen euro al terugbetaald.

Duitse politici eisen nu dat GM snel met een plan komt om Opel er weer bovenop te helpen. De voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Opel, Klaus Franz, vreest voor het voortbestaan van de fabrieken in Bochum en Kaiserslautern. Ook de vestiging in Antwerpen staat volgens hem op het spel. “Nu ligt het oude plan van GM weer op tafel. Dat betekent dat die drie fabrieken acuut in gevaar zijn.”

Werkonderbrekingen

Duitse vakbonden en de ondernemingsraad hebben werknemers van Opel opgeroepen om donderdag al werkonderbrekingen te houden. De oproep werd niet overal goed ontvangen. Britse vakbonden lieten weten juist blij te zijn met de ommezwaai van GM. Zij verwachten nu dat de Britse GM-activiteiten minder zullen worden geraakt in de aankomende reorganisatie.

Magna

Magna legt zich neer bij het besluit van General Motors af te zien van de verkoop van Opel. “We hebben begrepen dat de Raad van Bestuur tot de conclusie is gekomen dat het in het belang was van GM om Opel te behouden”, zei Siegfried Wolf van Magna. “Wij blijven Opel en GM steunen in de uitdagingen die voor hen liggen ….”.

Bron: ANP

Verkoop Opel: chronologisch overzicht

● November 2008: Opel vraagt de Duitse overheid om staatssteun. Moederbedrijf GM lijdt al maandenlang zware verliezen en Opel wil de kredieten gebruiken voor investeringen in fabrieken in Europa.

● Maart 2009: Topman Europese divisie GM suggereert voor het eerst dat Opel als afzonderlijk bedrijf verder moet.

● April 2009: Magna meldt zich als overnamekandidaat met gedetailleerd bod.

● Mei 2009: Ook de Belgische investeringsmaatschappij RHJ, Fiat en het Chinese BAIC mengen zich in de overnamestrijd; Duitsland spreekt voorkeur voor Magna uit.

● Juni 2009: GM vraagt uitstel van betaling aan.

● Juli 2009: Doorstart General Motors in afgeslankte vorm; Opel blijft in de verkoop staan; Magna en RHJ blijven kandidaat. Fiat en BAIC vallen af.

● 11 augustus: Merkel mengt zich persoonlijk in de strijd om Opel bij Magna onder te brengen. Dat kost het minste banen in Duitsland.

● 19 augustus: Duitse regering stelt 4,5 miljard euro beschikbaar als staatssteun op voorwaarde dat Opel naar Magna gaat.

● 24 augustus: GM overweegt Opel toch niet te verkopen.

● 1 september: RHJ verhoogt zijn bod.

● 10 september: de knoop wordt doorgehakt: Magna neemt, in samenwerking met de Russische staatsbank Sberbank, Opel over.

● 14 september: Europees commissaris Neelie Kroes (Mededinging) zegt streng toe te zullen zien op de steun van de Duitse overheid voor Opel. Andere Europese landen met Opelfabrieken vrezen dat de Duitse overheid de steun wil gebruiken om zoveel mogelijk werkgelegenheid in Duitsland te redden. Magna kondigt aan 10.500 van de 50.000 banen te schrappen, waarvan vierduizend in Duitsland. De fabriek in Antwerpen wordt helemaal gesloten.

● 19 oktober: De Duitse regering laat schriftelijk aan Kroes weten dat de beloofde steun aan Opel niet afhangt van wie de eigenaar van Opel is.

● 3 november: General Motors besluit Opel in eigen hand te houden. Volgens het bestuur van GM zijn de omstandigheden voor het bedrijf verbeterd.

Reageer op dit artikel