nieuws

GM verkoopt Opel aan Magna

Home

General Motors verkoopt zijn Duitse dochter Opel aan de Canadese producent van auto-onderdelen Magna. GM maakte dit donderdag bekend. GM liet weten een belang van 55 procent te verkopen aan Magna en 35 procent van de aandelen zelf te houden. De resterende 10 procent komt in handen van het personeel. Het concern verwacht dat de definitieve overeenkomst “binnen enkele weken” wordt getekend.

GM verkoopt Opel aan Magna

De afgelopen twee dagen heeft het bestuur van GM druk vergaderd in de Verenigde Staten. Het was al maanden onduidelijk wat het concern met Opel wilde. Naast Magna was ook de Belgische investeringsmaatschappij RJH International in de race om Opel in te lijven.

Het lot van Opel was een groot dilemma voor het Amerikaanse concern omdat aan alle opties risico’s kleven. Door een belangrijk belang te houden in Opel houdt het GM belangrijke technologie op het gebied van kleine auto’s binnenboord. Ook heeft GM hiermee toegang tot de snel groeiende Russische automarkt.

Het besluit van GM werd op de voet gevolgd in Duitsland, waar ongeveer de helft van de 50.000 werknemers in Europa werkt. Naast Duitsland heeft Opel fabrieken in België, Spanje, Groot-Brittannië en Polen. De Duitse bondskanselier Angela Merkel liet weten “bijzonder blij te zijn met het besluit”.

Magna overweegt overigens de fabriek in Antwerpen te sluiten en een deel van de productie in het Spaanse Zaragoza over te hevelen naar Duitsland. Belgische vakbonden lieten donderdag meteen weten niet akkoord te gaan met sluiting van de Antwerpse fabriek. “Een GM-baas zei dat, niet Magna”, aldus Luc van Grinsven van de grootste Belgische vakcentrale CSC. “We zullen zien wat de gesprekken met Magna brengen.

Voor Magna-oprichter en topman Frank Stronach is het de bekroning op een markante carrière en zijn langgekoesterde wens om ooit een eigen automerk te bezitten.

De 76-jarige Stronach emigreerde in 1954 vanuit Oostenrijk naar Canada. In 1957 richtte hij Magna op in een garage. Sindsdien is het in Aurora, Ontario, gevestigde bedrijf uitgegroeid tot een van ’s werelds grootste producenten van auto-onderdelen, met wereldwijde activiteiten en 70.000 werknemers. Ook assembleert het bedrijf complete auto’s en vrachtwagens voor bedrijven als Daimler, Porsche en Aston Martin.

Magna probeerde in 2007 nog Chrysler over te nemen. Stronach moest echter zijn nederlaag erkennen toen durfkapitalist Cerberus met een hoger bod kwam en er met de buit vandoor ging. Vorige maand vroeg Chrysler faillissement aan. Stronach liet daarop zijn opluchting blijken. “We hebben zoveel geluk gehad dat de overname niet doorging.”

General Motors, dat nu Opel van de hand doet, gaf Stronach in de jaren zestig een entree in de autowereld door zijn bedrijf een contract te gunnen voor de fabricage van steunen voor zonnekleppen.

De grote groei van Magna kwam in de jaren tachtig. Begin jaren negentig volgden financiële problemen, waarna Stronach na een pijnlijke sanering besloot om zijn activiteiten meer te spreiden over de wereld. Hij kocht verscheidene Europese producenten van auto-onderdelen en wist een grote slag te slaan met de overname van een assemblagespecialist (Steyr-Daimler-Puch).

Het topjaar voor Magna was 2007, toen de omzet boven de 26 miljard dollar uitkwam en er een nettowinst van 663 miljoen dollar werd geboekt. Daarna werd het concern meegezogen in de sterke neergang van de auto-industrie.

Chronologisch overzicht: naar een nieuw Opel

● November 2008: Opel vraagt de Duitse overheid om staatssteun. Moederbedrijf GM lijdt al maandenlang zware verliezen en Opel wil de kredieten gebruiken voor investeringen in fabrieken in Europa.

● Maart 2009: Topman Europese divisie GM suggereert voor het eerst dat Opel als afzonderlijk bedrijf verder moet.

● April 2009: Magna meldt zich als overnamekandidaat met gedetailleerd bod.

● Mei 2009: Ook de Belgische investeringsmaatschappij RHJ, Fiat en het Chinese BAIC mengen zich in de overnamestrijd; Duitsland spreekt voorkeur voor Magna uit.

● Juni 2009: GM vraagt uitstel van betaling aan.

● Juli 2009: Doorstart General Motors in afgeslankte vorm; Opel blijft in de verkoop staan; Magna, en RHJ blijven kandidaat. Fiat en BAIC vallen af.

● 11 augustus: Merkel mengt zich persoonlijk in de strijd om Opel bij Magna onder te brengen. Dat kost het minste banen in Duitsland.

● 19 augustus: Duitse regering stelt 4,5 miljard euro beschikbaar als staatssteun op voorwaarde dat Opel naar Magna gaat.

● 24 augustus: GM overweegt Opel toch niet te verkopen.

● 1 september: RHJ verhoogt zijn bod.

● 10 september: de knoop wordt doorgehakt: Magna neemt Opel over.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel