nieuws

‘GM bereikt akkoord met Magna over Opel

Home

General Motors heeft een voorlopig akkoord bereikt met het Canadese Magna dat de noodlijdende autofabrikant Opel zou kunnen redden. Dat lieten bronnen vrijdag aan persbureau Reuters weten.

‘GM bereikt akkoord met Magna over Opel

Bij de reddingsoperatie kan Opel waarschijnlijk rekenen op een overbruggingskrediet van de Duitse overheid. Daarbij gaat het om een bedrag van 1,5 miljard euro. Daarnaast zullen de bezittingen van de autofabrikant in een stichting worden ondergebracht, waardoor schuldeisers van GM er geen aanspraak op kunnen maken als de Amerikaanse autogigant failliet gaat.

“Er is overeenstemming over een raamwerk. Het doel is om nu zoveel mogelijk details uit te werken voordat er overleg plaatsvindt met de Duitse bondkanselier Merkel om vandaag tot ondertekening van een intentieverklaring te komen”, zo zei een bron vrijdag.

Eerder op de dag was er veel onduidelijkheid of een redding van Opel zou slagen. Fiat besloot vrijdag niet meer deel te nemen aan het crisisoverleg, omdat het niet nog meer concessies wilde doen. Ook van Magna werd gezegd dat het uit het crisisoverleg zou stappen.

Magna werkt bij de overname van Opel niet alleen. Het concern krijgt steun van de Russische bank Sberbank en de Russische autofabrikant GAZ, die in Rusland Opels wil gaan fabriceren.

Kapitaalinjectie

Volgens de Britse zakenkrant Financial Times heeft Magna zich nu bereid verklaard om met 300 miljoen euro over de brug te komen om Opel op de been te houden. GM had dit bedrag donderdag aan de Duitse regering gevraagd, waarna Duitse ministers over elkaar heen buitelden om hier schande van te spreken.

Ergernis

Op het vrijdag speciaal ingelast EU-beraad in Brussel over Opel uitten veel EU-landen hun ergernis dat de Duitse regering bij de redding van Opel vrijwel alleen optreedt. Vooral de Zweedse en Vlaamse ministers verbazen zich erover dat ze geen informatie krijgen over de gesprekken. Ze vrezen dat Duitsland alleen de fabrieken in eigen land redt.

Opel heeft grote fabrieken in Duitsland, maar bezit ook vestigingen in bijvoorbeeld het Belgische Antwerpen, in het Poolse Gleiwitz en het Spaanse Saragossa. Bij de reddingsoperatie ging het ook om een doorstart van Vauxhall (Groot-Brittannië) en Saab (Zweden). Al deze bedrijven zitten in grote financiële nood door de neergang van hun moederconcern GM.

Bij het EU-beraad is afgesproken dat bij de eventuele sluiting of redding van autofabrieken niet gelet zal worden op de nationaliteit. “Zo’n besluit moet gebaseerd zijn op economische criteria”, concludeerden de EU-landen.

De Duitse staatssecretaris Peter Hintze (Economische Zaken) zei dat de Duitse regering zich bij de reddingsgesprekken inzet voor een Europese oplossing. “Wij hebben het initiatief genomen, omdat we in Duitsland zeer sterk betrokken zijn. Maar wat we nu doen, dient heel Europa.”

EU-commissaris Neelie Kroes (Concurrentie), die ook bij het beraad was, had al eerder gezegd dat zij het laatste woord heeft over elk reddingsplan waarbij overheidsgeld betrokken is.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel