nieuws

Verovert de Tata Nano ook Europa?

Home

Ruim een jaar geleden meldden we uitgebreid de onthulling van de Tata Nano, die sensationeel goedkoop zou worden. In euro’s uitgedrukt is de prijs ondertussen alleen maar nog lager geworden, nog geen anderhalfduizend. De verkoop in India begint net officieel, eerder deze maand toonde Tata al een Europa-versie. Wat kunnen we van het Indiase merk verwachten?

Verovert de Tata Nano ook Europa?

Het industrieconcern onder leiding van Ratan Tata breidt agressief uit. Aan alle kanten worden samenwerkingen afgesproken, zoals met Fiat. Uit het Ford-concern werd de Jaguar-Land Rover-groep gekocht.

Er zijn ook allerlei contacten om misschien nieuwe technieken toe te passen. Daarmee schermt bijvoorbeeld het Franse MDI, bedenker van persluchtmotoren en eenvoudige auto-ontwerpen daaromheen. Net iets voor opkomende automarkten zoals India. Maar het zit toch niet in de Nano, en MDI-voertuigen stonden niet op de stand van Tata bij de Geneefse autoshow (maar op een eigen standje).

Nano-de-luxe

Het idee was om India massaal van de brom- en motorfiets in een echte auto te helpen, met de Nano voor slechts 100.000 rupees. Aan die prijs heeft Tata zich gehouden, alleen vertaald in Westerse valuta is het steeds minder waard geworden. Ging het eerst om ruim 2.000 euro, daarvan zijn nu nog geen 1.500 euro over.

Bij de toch al op minimale kosten gerichte bouw van de Nano moest nog meer bezuinigd worden. De standaardversie voor de genoemde prijs heeft geen kachel. De aanvankelijk geplande CVT-automaat aan het 623 cc tweecilinder motortje week voor een goedkoper handbediende vierbak.

Voor Europa stelt Tata zich een aangepaste versie voor met aanzienlijk hogere specificaties. Om te beginnen komt er een driecilinder motor met geautomatiseerde vijfbak, is de bedoeling. Daardoor wordt de wielbasis ietsje langer. Tevens belooft Tata dat er ABS, ESP en airbags op zullen zitten.

Prijs exclusief bijna alles

Nog een belofte is dat deze Nano minder dan 100 g/km kooldioxide zou uitstoten. De Indiase versie redt dat net niet, die zit met zijn kleinere motortje op 101 g/km. Volgens Indiase normen gemeten, dus onbekend of dat in EC-meting ook zo uitpakt.

Er is nog geen enkele uitspraak gedaan over wat een Nano Europa zou kunnen kosten. Overigens wordt ook al gestudeerd op export naar de VS. Wat we wel weten is dat er in India drie luxeniveaus worden geboden. De duurste variant kost de helft meer dan het basismodel, nog zonder ABS, airbags en dergelijk moois.

Het tweede niveau omvat als belangrijkste een kachel plus airco en rembekrachtiging, tegen 25% meerprijs. De duurste Nano heeft stoffen bekleding, centrale vergrendeling en elektrische raambediening voorin. Ook metallic lak zit erop, voor omstreeks 2.100 euro. Met een andere motor en transmissie achterin zou een Europa-versie gauw op 3.000 euro komen. Let wel, af fabriek, anders komt bij de genoemde prijzen nog 10 tot 15% voor levering in een van de grote Indiase steden.

Productieprobleem

Ook al een probleem is dat Tata een fabriek uit de grond wilde stampen. Vorig jaar moest de bouw stilgelegd worden wegens onlusten van de lokale bevolking, wiens land was onteigend om de fabriek te kunnen neerzetten. Nu wordt elders een fabriek gebouwd, maar die is pas volgend jaar klaar.

Uiteraard komt de economische crisis Ratan Tata bij dit alles ook bepaald niet gelegen. Voorlopig wordt in een bestaande fabriek de Nano-productie voorzichtig opgestart. Op 23 maart zijn prijzen vrijgegeven, maar bestellen kan pas vanaf 9 april. Tot aan 25 april, waarbij niet meer dan 100.000 bestellingen worden toegewezen, voor levering binnen een jaar. De eerste afleveringen worden in juli verwacht.

Elektro- en luxe-model gepland

Om een idee te krijgen, vorig jaar maakte Tata in totaal ruim 200.000 auto’s, in heel India werden 1,7 miljoen auto’s gebouwd. Het merk moet dus een enorme slag maken om het eigen land volop van Nano’s te voorzien, laat staan dat van export sprake kan zijn.

Overigens denkt Tata niet dat Europa speciaal om die Nano zit te springen. Ze lieten juist voor ons continent door Pininfarina de studie Pr1ma voor een middenklasse sedan uitwerken. Daarnaast schuift het merk de compacte vijfdeurs Indica Vista naar voren.

In Europa wordt nu getest met een elektrische versie, omgebouwd door een Noors bedrijf waarin Tata een meerderheidsaandeel heeft.

Vanaf 2010 zou Tata op grote schaal in Europa actief willen worden. Maar daarover wordt verder nog geen enkel detail gegeven. Het enige model dat dan al beschikbaar zou zijn is de gewone Indica Vista. Een invasie met Nano Europa’s tegen weggeefprijs zit er voorlopig echt niet in.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Het Britse tijdschrift Autocar maakte een rijimpressie van de Nano. Het model in deze video is overigens niet de goedkope standaardversie.

Reageer op dit artikel