nieuws

Verkoop ’s werelds goedkoopste auto keldert

Home

Ondanks de enorm hoge verwachtingen, stokt de verkoop van ’s werelds goedkoopste auto. Het automerk Nano van het Indiase concern Tata kost nu 2.000 euro. Het was drie jaar geleden gelanceerd als de grote belofte voor de 1,2 miljard inwoners van India.

Verkoop ’s werelds goedkoopste auto keldert

Maar de fabriek verkocht vorige maand slechts 509 stuks: een laagterecord en 85 procent minder dan een jaar geleden. Concurrent Suzuki verkocht in dezelfde maand 33.000 exemplaren van de Alto, die tweemaal zo duur is.

De Nano is getroffen door veel tegenslag. De auto’s blijken nogal eens in brand te vliegen. Tata moest een compleet nieuwe fabriek sluiten van de communistische deelstaat West-Bengalen. Het deelstaatbestuur was gevoelig voor klachten van boeren die stelden dat ze verjaagd waren voor de fabriek. De sluiting zorgde voor fikse vertragingen in de levertijden.

Probleem is bovendien dat Tata de prijs moest verhogen van een afgeronde 100.000 roepies (1.500 euro) naar 137.000 (2.000 euro) voor een basismodel zonder airco.

Tata probeert kopers terug te winnen met een ‘Geluksgarantie’: de garantie is verlengd van anderhalf naar vier jaar. Het biedt bovendien een onderhoudscontract voor 1,50 euro per maand. Kopers kunnen zelfs binnen 48 uur een lening krijgen voor 90 procent van het aankoopbedrag.

“De auto heeft een beter imago nodig”, zei auto-commentator Murad Ali Baig. Hij meent dat kopers niet afkomen op de prijs. “Voor de prijs van een Nano, zijn er goede tweedehands auto’s die wel een airconditioning hebben.”

Analisten zeggen dat Tata Motors, dat ook de Britse merken Jaguar en Land Rover bezit, nog de capaciteit heeft om het tij te keren voor de Nano. De auto is slechts 3,1 meter lang, maar krijgt toch lof voor het ruime interieur. “Het grote pluspunt voor Tata is dat mensen die de auto rijden er erg gelukkig mee zijn. Mond-op-mondreclame werkt langzaam, maar ik denk dat de auto potentie heeft”, zei Hormuz Sorabjee, redacteur van India’s leidende automagazine Autocar.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel