nieuws

Tata Nano: echte auto voor 1700 euro!

Home

Vier wielen, vier droge zitplaatsen, de prestaties van een Suzuki Alto en dat voor maar 1700 euro? Tot voor kort leek het volstrekt onmogelijk, maar Tata maakt het waar. De Nano is een regelrechte sensatie. Is dit de auto van de eeuw?

Tata Nano: echte auto voor 1700 euro!

Vrijdag 11 januari. Hal 11 van de Expo in Delhi, India is één grote mensenmassa. Daarboven een zee van armen met mobiele telefoons. Iedereen wil een glimp van de Nano opvangen.

Zaterdag 12 januari 12.00 uur. 180.000 bezoekers binnen twee uur. De organisatie is gedwongen hal 11 tijdelijk te sluiten. Twee uur later is de Nano opnieuw te bekijken. Nu op een grote open vlakte.

Eén Lakh-auto

Drie jaar geleden sprak topman Ratan Tata in de Financial Times over de ‘Eén Lakh-auto’. Eén Lakh, 100.000 Indiase Rupees, was toen ruim 2200 Euro. Maar de geldontwaarding in India gaat nog sneller dan bij ons, dus inmiddels is een Lakh nog maar 1700 euro.

Toch blijft die prijs gehandhaafd. Vanaf half 2008 koopt de Indiase consument een heuse auto voor niet meer dan 1700 euro!

Scooter met vier wielen?

In eerste instantie liet Tata zich inspireren door het transportmiddel van het doorsnee Indiase gezin: scooter of brommer. Vader rijdt, het oudste kind zit voorop en moeder zit achterop met de baby. Voor dat type gezin wilde Tata een veiliger en comfortabeler, overdekte vierwielige scooter zonder deuren en ramen bouwen.

Echte auto!

Uiteindelijk werd het een echte auto. Een kleine auto, een goedkope auto, maar geen inferieure auto. De Nano meet 3,1 bij 1,5 bij 1,6 meter. De carrosserie is uit plaatstaal, want dat leent zich beter voor grote aantallen dan plastic, zegt Tata. Het autootje heeft kreukelzones voor en achter en portieren die ‘intrusion resistant’ zijn.

Snijden in de kosten

Binnenin staat sterk, maar extreem goedkoop te produceren meubilair. Het instrumentenpaneel zit in het midden en verschilt in een exemplaar met het stuur links niet van het paneel in een rechtsgestuurde Nano. De deurgrepen en sloten in de linker- en rechterportieren verschillen niet van elkaar. En zo is Tata bij ieder onderdeel tot het uiterste gegaan om de productiekosten zo laag mogelijk te houden.

Schone uitlaatgassen

Het tweecilinder viertaktmotortje meet 623 cm3, levert 33 pk, heeft een balansas voor een trillingsarme loop en ligt onder de achterbank. Een multipointinjectiesysteem en een ‘Value’ elektronisch motormanagement zorgen voor een bescheiden verbruik en uitlaatgassen die ruimschoots voldoen aan de Indiase normen. De auto is onmetelijk veel schoner dan de tweewielers die hij gaat vervangen.

1700 euro!

Goed, de Tata Nano is geen BMW of Mercedes, maar de auto is wel een doorbraak op wereldniveau. 1700 euro! Bij ons is dat vier banden, een distributieriem, een uitlaatdemper een onderhoudsbeurtje en nog wat kleinigheidjes. Of nog erger: de meerprijs van lichtmetalen velgen in de optielijst.

Kever van Azië

Toegegeven, uitgedrukt in Indiase maandlonen is 1700 euro altijd nog een flink bedrag. Maar de reacties op de Expo in Delhi maken heel duidelijk dat Tata met de Nano de auto binnen het bereik van miljoenen in de zich ontwikkelende wereld brengt. De Nano is voor dit deel van de wereld wat de Mini, de Kever en de Fiat 500 ooit voor Europa waren. Dat maakt de Tata Nano tot dé auto van de 21e eeuw.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Tata Nano schrijft historie

Reageer op dit artikel