nieuws

Airbag-innovatie en spaceframe bekroond

Home

Zowel toeleverancier Continental als autofabrikant Audi vielen recent in de prijzen, op grond van nieuwe vindingen die ze uitwerkten. Helemaal nieuw zijn die vindingen niet meer. Het gaat om een airbagsensor die op geluid werkt, en de aluminium spaceframe-constructie. De laatste is al lang in productie, bijna zo ver is het met de bijzondere airbagsensor. Ook daar is VW/Audi bij betrokken…

Airbag-innovatie en spaceframe bekroond

De CISS-airbagsensor heeft zojuist de Innovatieprijs van Beieren voor 2008 gekregen. In het bijzonder de samenwerking tussen industrie en wetenschapsinstituten verdiende lof. Samen met het Institut für Angewandte Forschung van de Hogeschool Ingolstadt startte Continental onderzoek dat tot Crash Impact Sound Sensing (CISS) leidde.

Late erkenning

Audi werd internationaal in het zonnetje gezet, met de bekroning tot Europese Uitvinder van 2008. Het Europees Patentbureau stelde deze prijs in, om te bevorderen dat Europese bedrijven technisch voorop lopen.

Niemand minder dan Europees commissaris Günther Verheugen overhandigde de prijs die Audi won in de categorie Industrie. Onduidelijk is waarom het patentbureau pas bij deze derde keer dat de prijs werd uitgereikt aan de ASF-techniek van Audi dacht. Deze werd al in 1993 gepresenteerd, na tien jaar ontwikkelingstijd, voor de eerste geheel aluminium A8.

Chassisbalken gebruiken

Nu is het CISS dat Conti samen met de Hogeschool van Ingolstadt ontwikkelde ook niet iets dat pas gister werd bedacht. In 2005 toonde Audi interesse in deze nieuwe techniek om airbags te bedienen, gevolgd door Volkswagen.

Op dat moment was het basisonderzoek al gedaan. Het idee was om botsen van een auto niet te registreren met versnellingsopnemers, maar met een geluidssensor. Deze neemt het geluid van de aanrijding waar, dat zich voortplant door de chassisbalken. Op dit geluid kan sneller een botsing waargenomen worden, en is beter te beoordelen hoe zwaar de klap is.

De geluidssensor kan opgenomen worden in de centrale stuureenheid voor de airbags. Het geluidssignaal geeft ook aan van welke kant de klap komt. Zo kan de centrale beter en sneller uitrekenen of de airbags in werking moeten, en welke airbags en gordelspanners.

Beter en goedkoper

Het voordeel is tweeledig. Betere detectie en beveiliging bij botsingen, en geen noodzaak meer om extra botssensoren voorin of opzij in de auto te bouwen. Sensoren en sturing zitten samen in de centrale regeleenheid. Makkelijker en goedkoper om in te bouwen. Dit jaar wordt de ontwikkeling afgesloten en zou CISS productieklaar zijn.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel