blog

Blog: Olie en water

Home

Vloeibaar, zwart en kostbaar. Dat is ongeveer het beeld dat een consument heeft bij motorolie. Regelmatig hoor ik borrelpraat als: “Olie verversen? Wat een onzin. Ik rij al drie jaar zonder verversen. Gaat prima”. Het kan inderdaad best even goed gaan, maar wij technici weten wel beter. Olie mag niet te dun zijn bij hoge temperatuur, en niet te dik bij kou. Het moet smeren, waar nodig vuil opnemen en vasthouden en mag het kostbare emissiesysteem niet vervuilen. Een complex goedje dus.

Blog: Olie en water
Opslag in bulktanks, 200-litervaten, 60-litervaten of jerrycans? En hoe zorg je ervoor dat iedere auto de juiste motorolie krijgt? Lees het in de nieuwste AMT.

Maar dan? Je wilt de auto’s die je binnenkrijgt zo goed mogelijk servicen. Daar rekent je klant ook op. Autofabrikanten schrijven de meest uiteenlopende oliën voor: 0W20, 5W30, 10W40… En dat is alleen nog maar de viscositeit. Ze stellen nog ontelbaar veel meer eisen voor een olie in hun motoren mag. En iedere fabrikant wil het net weer een beetje anders. Hoe ga je daar verstandig mee om, zowel technisch als economisch? Neem je alle varianten op voorraad? En zo ja, in welke hoeveelheden? Ververs je altijd met de voorgeschreven olie? Of kun je daar – met verstand van zaken – soms van afwijken?

Hoe je collega-autotechnici dat doen? De een vult wel eens met 10W40 in plaats van 5W30. Een ander doet dat niet om garantieproblemen te voorkomen. Een bulktank, aangevuld met enkele speciale oliën in kleine vaten, is een veelgehoorde oplossing. Maar ook geen olie op voorraad zien we langskomen. We vroegen ook de olieleveranciers om mee te denken met het autobedrijf. De ervaringen van collega-autotechnici en de tips van olieleveranciers lees je in de nieuwste AMT.

De taken voor motorolie worden steeds complexer, want het kloppende hart van de auto verandert constant. De downsize-trend kennen we. Maar wat komt hierna? BMW test met waterinjectie, koelen met water en niet met brandstof. Hoe dat zit en welke besparing is er mogelijk?

Nog meer water, maar dan met een extra zuurstofatoom, vinden we terug in de supersonische Bloodhound SSC. Een 550 pk sterke Jaguar-motor pompt iedere seconde 40 liter van dit waterstofperoxide naar de raketmotor. Waarom? En hoe moet dit leiden naar een nieuw landsnelheidsrecord? Wij keken mee bij de ontwikkeling van dit grensverleggende project. Dat en nog veel meer techniek, ondernemen en praktijk in de nieuwste AMT.
Ik wens je veel leesplezier.

Tom Polman - hoofdredacteur AMT

Tom Polman – Hoofdredacteur AMT

AMT 7/8 valt vanaf vandaag bij de abonnees op de mat. Heb je nog geen abonnement? Bekijk dan onze aantrekkelijke aanbiedingen.

Reageer op dit artikel