Amt maanddossier september 2014

AMT 2014-7In dit maanddossier vind je informatie behorend bij de september-editie 2014 van jouw vakblad AMT. Met deze aanvullende informatie kun je jouw kennis over de gepubliceerde onderwerpen verder vergroten. Ook tref je hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet je zeker dat je niets gemist hebt!

AMT 9, pagina 34

Video: Bekijk de V-Charge in actie

Met eigen ogen zien hoe de V-Charge het toerental varieert? De video toont het.
Plain Script.. 

Bij hybride denken we meestal aan een aandrijfcombinatie van verbrandingsmotor en elektromotor. Maar er zijn ook andere opties. Flybrid ziet toekomst in de combinatie van een verbrandingsmotor en een vliegwiel. De fabrikant verwacht zelfs dat een auto met vliegwiel in de toekomst van ‘bron tot wiel’ minder kooldioxide zal uitstoten dan een elektrische auto.

AMT 9, pagina 38

Roetfilterkeuzehulp

Welk roetfilter heb je nodig? In Tenneco’s nieuwe systeem Tadis vind je (na gratis registratie) alle benodigde informatie terug. Autobedrijf Jos Bouw organiseerde een schokdempertestweek.

AMT 9, pagina 58

Rekenen aan werkplaatsapparatuur

AA-Equipment

Op www.AMT.nl vind je rekenmodules die je helpen uit te vinden of je de investering in garage-equipment terugverdient. Enkele equipmentleveranciers rekenden met deze modules voor onder welke omstandigheden hun apparatuur uitkan.

Zo laat AA-Equipment zien dat je hun CCD-uitlijner al terugverdient met 150 uitlijningen per jaar en dat er voor hun 3D-uitlijnapparaat maar 250 nodig zijn. Opmerking: AA-Equipment gaat ervan uit dat je uitlijnt naar aanleiding van een klacht. Dat wil zeggen, het blijft zelden bij meten alleen.

Ook het Launch X431Pro3-diagnoseapparaat verdien je snel terug, laat de berekening van AA-Equipment zien.

CBX

CBX rekent voor dat met 1200 verkochte banden per jaar een grote professionele bandenwisselaar een goudmijntje is. Een machine met minder mogelijkheden doet het uitstekend in een bedrijf dat 400 banden per jaar verkoopt. Let op: in beide gevallen zijn de zomer-winterwissels buiten beschouwing gelaten. Die voegen in werkelijkheid nog iets toe aan de verdiensten.

En zo rekent CBX ook aan emissieapparatuur, aircoserviceapparatuur voor het oude en het nieuwe koudemiddel en aan 3D en CCD-uitlijnapparatuur. Al die berekeningen kun je aanpassen aan je eigen situatie door de getallen in de gele vakjes aan te passen.

Actia

Wat levert een schokdempertestbank op? Autobedrijf Jos Bouw deelde zijn ervaringen. (http://www.amt.nl/management/bedrijf/2013/3/autobedrijf-jos-bouw-houdt-testweek-voor-schokdempers-1382178W/)

Waeco

Nu investeren in een R1234yf-aircoserviceapparaat? Waeco rekent het voor.

AMT 9, pagina 75

Meer bandentechniek

Hoeveel verschillende compounds gebruikt Vredestein in een band? Welke delen van de band beïnvloeden welke eigenschappen van de band? Wat betekenen bandentermen als airratio, contour, compound en karkas eigenlijk? En hoe zien nieuwe Vredesteins eruit na twaalf rondjes op een Frans circuit?

AMT 9, pagina 80

Technische info voor iedereen

Op zoek naar schema’s en technische informatie van de autofabrikant? Op http://www.amt.nl/werkplaatsinfo staat een overzicht naar de merkspecifieke sites. Frank Bouman geeft tips en adviezen over het werken op dealerniveau.

AMT 9, pagina 91

Techniek van toen

Al in 1938 hielden we een vurig pleidooi voor het gebruik van de momentsleutel, die we toen overigens nog ‘moersleutel met dynamometer’ noemden. Verder was het artikel tevens een fraaie diagnosetip uit de praktijk.

AMT 9, pagina 94

Airbagwerkplaats

Wie is de Airbagbank en wat doet het bedrijf? AMT bracht een bezoek. De Airbagbank verzorgde een sessie op AMT Diagnose Boot Camp. Was je er dit jaar niet bij? Zorg dan dat je er volgend jaar wel bij bent. Op AMT Live presenteren we de details voor AMT Diagnose Boot Camp 2015!

AMT 9, pagina 94

ABS en elektronisch gestuurde demping op motorfietsen

Honda’s Dual Combined ABS systeem is niet vergelijkbaar met ABS-systemen in auto’s. Hoe het werkt? Je vindt het hier.  Bekijk hier de video van BMW’s Dynamic Damping Control.