Amt maanddossier mei 2013

AMT Mei 2013In dit maanddossier vindt u informatie behorend bij de april-editie 2013 van uw vakblad AMT. Met deze aanvullende informatie kunt u uw kennis over de gepubliceerde onderwerpen verder vergroten. Ook treft u hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet u zeker dat u niets gemist heeft!

AMT 5, pagina 30

Opel V6 effende het pad

De nieuwe 1.6 Opel diesel deelt een aantal kenmerken met de V6 diesel die GM Europa in 2007 liet zien.

AMT 5, pagina 36

Internationale APK regels, Nederlandse controle

Waar de Europese Unie en de Nederlandse overheid het over eens zijn is dat de kwaliteit van de APK keuring omhoog moet. Terwijl de Europese Commissie als ‘kennisbank’ nog broedde op een veel uitgebreidere set APK regels voor de Unie, waren vorig jaar in Nederland al werkgroepen bezig met vooral betere controle en opleiding bij APK keurmeesters. Met welke suggesties toen werd gekomen leest u hier terug. Wat de Europese Commissie oorspronkelijk voorstelde leest u hier. Een belangrijke functie in het gewaardeerde Nederlands systeem is de steekproef, daarom ging AMT ook al eens eerder met een steekproefcontroleur op stap.

AMT 5, pagina 42

Keuren in België

Meer informatie over de technische keuring van uiteenlopende voertuigtypes vind je op de website van de Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs: www.goca.be. Wil je online een afspraak maken voor een technische keuring? Dat kan via www.afsprakenautokeuring.be Alle wettelijke verplichtingen in verband met tweedehandsverkoop en uitreiking van de Car-Pass lees je op: www.car-pass.be. Het nieuwe ‘old timer’-statuut’ bestudeer je op de website van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen www.bfov-fbva.be. En meer toelichting over inschrijving van voertuigen, homologatie en keuring ervan staat op de site van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit: www.mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer.

AMT 5, pagina 46

Tien jaar Saker Sportscars

Er is in tien jaar veel veranderd bij Saker Sportscars zoals u heeft kunnen lezen. In 2004 maakten we ook een reportage bij de toen net opgestarte Nederlandse sportautofabrikant. Deze reportage kunt u hier teruglezen.

AMT 5, pagina 52

Auto’s hacken

In 2010 deden twee Amerikaanse universiteiten onderzoek naar de beveiliging van auto-elektronica. Het resultaat was schokkend, want het bleek zeer eenvoudig te zijn cruciale functies te beïnvloeden. Er zijn nog geen gevallen bekend waarbij kwaadwillenden de auto-elektronica tijdens het rijden overnemen. Wel maken autodieven gebruik van elektronica om nieuwe sleutels te programmeren. Daarvoor hebben ze wel fysiek toegang tot de auto voor nodig. Als een auto gestolen is, kun je hem op afstand tot stoppen dwingen. Maar dat systeem maakt auto’s kwetsbaar, want wie heeft er toegang tot het systeem en hoe goed is het beveiligd?

AMT 5, pagina 67

Motorvervuiling

Motorvervuiling is een groot probleem dus is motorreiniging een vaak terugkerend onderwerp in AMT. Lees hier hoe Forté een roetende diesel zijn levensvreugde teruggeeft. Ook Tunap kent de problemen. Dat Duitse bedrijf hielp ATC Twente bij de bestrijding ervan. We namen de proef op de som met Wep Motoroliereiniger. Werkte dat? Lees het hier. En we sleutelden met het vloeibaar gereedschap van Liqui Moly. In het AMT Garageforum komen motorvervuilingsproblemen ook steeds terug. We doen hier een kleine greep.