Amt maanddossier januari 2012

In dit maanddossier vindt u informatie behorend bij de Januari-editie 2012 van uw vakblad AMT. Met deze aanvullende informatie kunt u uw kennis over de gepubliceerde onderwerpen verder vergroten. Dit dossier geeft tevens toegang tot de nieuwste AMT ATG Kennistest. Ook treft u hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet u zeker dat u niets gemist heeft!

AMT 1, pag. 25

Aircodiagnose in AMT

In het januarinummer van AMT loste GMTO een lastig aircoprobleem op. In het algemeen besteedde AMT aan diagnose op aircosystemen al vaak aandacht. Hier vindt u daarvan wat recente voorbeelden.

  • Aircolekkage opsporen met waterstofgas
  • Kennistest: Hulp bij aircoproblemen
  • Kennistest: Diagnosestellen aan het aircosysteem
  • Service en reparatie van moderne aircosystemen (2009-3)
  •  

    AMT 1, pag. 50

    Goed voorbereid op de nieuwe APK

    Nog maar een paar maandjes, dan zullen APK keuringen met een nieuwe set regels uitgevoerd moeten worden. Achterwege laten van de emissietest voor auto’s vanaf bouwjaar 2006 waarin de EOBD uitgelezen kan worden is handig, als maar de juiste methode wordt gebruikt. Maar wat verandert er nog meer? Loop het nog eens na in twee eerdere thema-artikelen uit AMT.

  • APK gewijzigd per 1 april (2011-5)
  • Werkplaats up-to-date voor modernisering APK (2011-10)
  •  

    AMT 1, pag. 10

    AMT ATG Kenniscompetitie 2012: Opbouw, werking en spanningsverloop van de MAP-sensor

    Een MAP-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk. Het motormanagement gebruikt die waarde samen met het motortoerental en de inlaatluchttemperatuur om de luchthoeveelheid af te leiden. Hoe werkt zo’n MAP-sensor? Hoe stel je diagnose en welk spanningsverloop mag je verwachten aan zo’n sensor? Ontdek de antwoorden, neem deel aan de eerste Kennistest van de AMT ATG Kenniscompetitie 2012 en win praktisch handgereedschap van Hazet…

     

    AMT 1, pag. 68

    Veiligheid voorop bij de Volvo FE Hybrid

    Ook bij bedrijfswagens en bussen die geheel of vaak in de stad onderweg zijn komt hybride aandrijving op, voor nog minder vuile uitlaatgassen. Vanzelf spreekt dat zwaardere voertuigen ook sterkere elektromotoren en accu’s vereisen. In een animatie laat Volvo zien hoe de diesel- en elektromotor samenwerken. Een video toont dat niets aan het toeval wordt overgelaten op het punt van veiligheid. Dus vinden ook proeven plaats op wat voor gevolgen de gewichtige elektrische installatie heeft bij ongevallen.

    Plain Script.. 

    AMT 1, pag. 73

    Audi-techniek voor veiligheid en gemak

    Eigenlijk is in de auto een bestuurder niet meer echt nodig, vrijwel alle functies zijn te automatiseren. Dat ziet u ook in de animaties van Audi hieronder. Merk op dat de auto geheel zelfstandig parkeert en weer voorrijdt in een particuliere garage, dat zou wettelijk nog kunnen. Eenmaal buiten zal de rijdende auto te allen tijde onder controle van een bestuurder moeten staan.

     
    Plain Script..

    Plain Script.. 

    Plain Script..

    Vergelijkbare elektronica om de bestuurder te waarschuwen, ondersteunen en soms zelfs vervangen zagen we wat eerder ook bij andere merken. Zie onze artikelen daarover met de onderstaande links.

  • Simulatoren en prototypes wijzen naar nieuwe S-Klasse (2010-12)
  • EU onthult geautomatiseerde auto’s
  • Connected Drive verhoogt rijplezier verlaagt verbruik (2010-11)
  • AMT 1, pag. 75

    Lexus hybrides in AMT op een rij

    De ontwikkeling van hybridetechniek kreeg natuurlijk vanaf het begin aandacht in AMT, en daarin speelt Lexus een belangrijke rol. De basis die werd gelegd door de Toyota Prius kon bij het luxe merk van Toyota naar duurdere auto’s, dus met meer ontwerpvrijheid worden doorgetrokken. Opeenvolgende Lexus hybrides laten die doorontwikkeling zien. Voor een vergelijking met de nieuwste GS 450h zijn de volgende oudere AMT artikelen interessant.

  • RX 400h
  • RX 450h
  • GS 450h
  • LS 600h
  • AMT 1, pag. 81

    GMTO: storingsdiagnose uit de praktijk

    Onder deze link een overzicht van eerdere oplossingen die GMTO vond voor vragen uit de praktijk, en voor AMT beschreef…

    Gemist in de AMT-nieuwsbrief?

    Vijfhonderdste autobedrijf met offertemodule ‘Kost Dat?’

    Vijfhonderd autobedrijven bieden klanten via de offertemodule ‘Kost Dat?’ prijzen op maat aan. De klant geeft aan wat er aan zijn auto moet gebeuren, tikt het kenteken online in en het autobedrijf bepaalt zelf wat het aangeboden uur- of APK tarief is. In 2012 wil ‘Kost Dat?’ verdubbelen.

    James kan fabrieksgarantie bieden

    Met ingang van 1 januari 2012 gaat 1,2,3/// AutoService verder als James Lease Service, onderdeel van The Alwaysbemobile Company. 1,2,3/// en James worden één universeel onderhoudsmerk voor de zakelijke en particuliere markt. Om duidelijk te maken dat consumenten voor fabrieksgarantie niet naar de dealer hoeven, heeft The Alwaysbemobile Company een website gelanceerd: garantieblijft.nl.

    MPM leent 150 leenauto’s uit

    De Nederlandse olieleverancier MPM heeft in vijf maanden tijd maar liefst 150 Toyota Aygo leenauto’s geleverd aan garagebedrijven in heel Nederland. Dat zijn er zoveel, dat MPM denkt dat het er wel eens vijfhonderd kunnen worden.