15 mrt 2012

Nieuws

Robotauto met speciaal kenteken in de VS de openbare weg op


De vele elektronische hulpsystemen in de nieuwste auto’s leiden uiteindelijk tot auto’s die zichzelf kunnen besturen. Meer dan eens hebben we die uitspraak al gehoord, en dan gaat het niet meer over experimentele prototypes. De Amerikaanse staat Nevada heeft deze maand een nieuw kenteken ingevoerd voor robotauto’s, zodat ze aan het normale verkeer mogen deelnemen.
001_logistiek-image-AMT31034I01.jpg

Technisch gezien is het al lang gelukt, om een auto te maken die geheel op eigen computerkracht door normaal verkeer heen kan rijden zonder ongelukken te maken.

Onbewaakt systeem

Wanneer je nu in een topklasse auto de intelligente cruise control aanzet, plus actieve rijbaanbewaking, lijk je al een eind in die richting op weg te zijn. Een automatische noodstop binnen en buiten de stad zorgt voor beveiliging. Automatisch inparkeren kunnen al heel wat moderne automodellen.

Ook zelfstandig parkeren in een krappe (garage)plek zagen we al meermaals, maar daarbij komen andere dan technische vragen in het geding. Als er geen bestuurder aan boord is die op elk moment het commando kan overnemen mag je de openbare weg niet op.

Behalve dan nu in Nevada, als de auto een rood kenteken heeft gekregen. Daaraan hangen de nodige voorwaarden, zoals een verzekering die een paar miljoen dollar dekking geeft als de robotauto schade mocht aanrichten. Voor ons niet zo bijzonder, een WA-dekking kan even hoog reiken, maar in de VS is dat ongewoon.

Experimenteren staat vrij

Bekend is dat Google al lange tijd experimenteert met autonoom rijdende Toyota Priussen, gebruik makend van een verfijnd Google Maps om te bepalen waar ze zijn en hoe de weg loopt. Maar dat mag alleen met een persoon aan boord die zo nodig onmiddellijk kan ingrijpen.

Het rode Nevada-kenteken maakt mogelijk die persoon achterwege te laten. Daar hangen allerlei regels aan, en het is nog steeds specifiek bedoeld voor experimenten. Een regel is dat doel en opzet van het experiment aan de officiële instanties opgegeven moeten worden.

Auto zonder inzittenden

Maar er is al in voorzien dat er op termijn een gifgroen kenteken komt wanneer autonoom rijdende auto’s uit de onderzoeksfase komen. Nog twee Amerikaanse staten zijn ook bezig met regels om robotauto’s zonder mens aan boord tot het verkeer toe te laten.

In toekomstvisies zien we steeds vaker voorkomen dat stadsautootjes draadloos oproepbaar moesten worden, en zichzelf na gebruik naar een parkeergarage zouden rijden. In de VS is dus nu de basis gelegd om dat legaal mogelijk te maken, dat een auto zonder inzittenden rijdt.

Peter Fokker (Redactie AMT)

door Peter Fokker 15 mrt 2012