23 nov 2010

Nieuws

AGM, EFB, ECM: welke accu moet er in?


De ene accu is de andere niet. Zeker nu de eerste auto’s met start-stopsysteem aan een nieuwe accu toe zijn, wordt het opletten bij vervanging. Wat moet er in, AGM, EFB of ECM? En waar staan die letters eigenlijk voor?
001_logistiek-image-AMT29440I01.jpg

Een conventionele loodzuur startaccu zit het liefst ‘vol’. Of beter, zo’n accu gaat het langst mee als de State of Charge steeds 100% is. Dat kan ook prima. Bij de koude start zakt de SoC even tot een minimum van 95%. Maar is de rit niet al te kort, dan brengt de dynamo de ladingstoestand weer snel op 100%.

Cyclische belasting in micro hybrid

Bij micro-hybride auto’s is de situatie anders. Bij het stoplicht zetten die de motor stil, maar verlichting, infotainment en andere voorzieningen gaan gewoon door. Bij het optrekken daarna moet alle energie naar de wielen, dus schakelt de ‘Passive Boost’ de dynamo uit. Bij het afremmen zet de dynamo juist een stapje extra om zo remenergie te regenereren. Daarvoor moet natuurlijk wel ‘ruimte’ vrij zijn in de accu. Kortom, de cyclische belasting van de accu in een micro hybrid is veel groter en de SoC bedraagt vaak maar 60% of minder.


Voordelen AGM

Onder die omstandigheden zou een conventionele startaccu al snel ten onder gaan aan stratificatie en sulfatering. Vandaar treffen we in microhybrides AGM-accu’s aan. In zo’n Absorbent Glass Mat accu zit het elektrolyt opgesloten in een glasvezel fleece. Zo kan het niet vrij stromen en is stratificatie onmogelijk. Bijkomend voordeel is een gering waterverbruik. Dat maakt een extra elektrolytvoorraadje boven de platen overbodig, zodat die tot bovenin de bak kunnen doorlopen. Dat geeft extra capaciteit bij dezelfde bakmaat.

Nadelen AGM

Het ontbreken van die extra vloeistof maakt de AGM-accu gevoeliger voor hoge temperatuur. Gelukkig gast een AGM niet, zodat hij zonder bezwaar in het interieur kan worden ingebouwd. Vandaar treffen we een AGM vaak onder de bagageruimte aan.

Alternatief nodig

Op zoek naar de laatste grammetjes CO2-winst, kregen de afgelopen jaren ook auto’s uit de onderste prijssegmenten een start-stopsysteem. Voor die auto’s is een AGM te duur. Bovendien voelen autofabrikanten er niets voor om vanwege een start-stopsysteem de plaats van de accu te wijzigen. Ook niet als de bestaande locatie thermisch te zwaar belast is.


EFB of ECM

De oplossing kwam in de vorm van de EFB- of ook wel ECM-accu. Zowel qua constructie, qua prestaties als qua prijs zit zo’n Enhanced Flooded Battery of Enhanced Cycling Mat tussen de AGM en de conventionele loodzuur accu in. Een EFB haalt in auto’s met alleen een start-stopsysteem een uitstekende levensduur. In auto’s die daarnaast ook remenergie regenereren en bij optrekken ‘passive boosten’ is de cyclische belasting op de accu te groot voor een EFB. Die kunnen niet zonder een AGM.

Levensduur na vervanging

Daarmee hebben we het antwoord op de vraag wat er in moet. Vervang een EFB door een EFB en vervang een AGM door een AGM. Zo niet, dan zou de levensduur van de nieuwe accu wel eens heel kort kunnen zijn.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

door Erwin den Hoed 23 nov 2010 laatste update:17 dec 2010