23 nov 2012

Nieuws

Argos brengt betere benzine Blue One 95


Een autobrandstof die schoner, zuiniger en ook nog goedkoper is, dat wil natuurlijk iedereen wel. Oliebedrijf Argos gaat ervoor zorgen, met Blue One 95 in de eigen tankstations en die van anderen. We spreken van benzine met 15% natte ethanol erin. Een biobrandstof, volgens Argos, die in de meeste benzineauto's probleemloos is te gebruiken.
Argos brengt betere benzine Blue One 95

Onlangs introduceerde Argos deze Blue One 95 benzine op een van zijn tankstations, om daarbij meteen te vermelden dat het ook op 17 andere Argos-stations leverbaar is. Persvoorlichter Mark Bastiaans legt ons verder uit dat Argos de brandstof onder deze naam daarnaast aan anderen wil leveren. Het zal dus niet alleen op Argos-stations verschijnen.

Licentie van hE-Blends
Een CO2-sparende primeur, noemt Argos deze biobrandstof. Vandaar ook dat ze het niet uitsluitend voor eigen distributie willen houden. Op de eerste plaats is Argos een bedrijf dat handelt in olieproducten, die ze ook zelf kunnen 'blenden'. Zoals benzine met de voorgeschreven 5% alcohol erin, of in dit geval 15% met 'hydrous ethanol'.

Nu hadden we daar al eerder van gehoord. Vier jaar geleden kwam Berkman Energie Service, met meerdere tankstations, met hE15 Biosuper. Niets anders dan benzine met 15% natte ethanol, zoals nu Argos brengt. "Maar dat was een pilotproject", zegt Mark Bastiaans, "wij maken het in grote hoeveelheden zelf".

Het recept komt van hE Blends, een Nederlands bedrijf, verlengstuk van adviesbureau voor de procesindustrie Process Design Center. Ook Nederlands, en je zou het de uitvinder van natte ethanol toepassing kunnen noemen. Argos heeft een licentie om het proces van PDC/hE Blends te gebruiken.

Alcohol met water
Maar wat is deze hE15 brandstof eigenlijk? Het verscheen in 2008 als Biosuper omdat dit mengsel van benzine met 15% alcohol hetzelfde octaangetal heeft als de voormalige superbenzine. Die stond in 2008 op uitsterven, omdat pomphouders Super 98 met loodvervanger gingen afschaffen.

Daar kon Biosuper voor in de plaats komen, toen voor dezelfde prijs als Euro 95. Nu is Blue One 95 zelfs 2 cent goedkoper dan Euro 95, mede omdat er meer alcohol in zit en daarmee de accijns iets lager uitvalt.

Het verschil tussen Blue One 95 en Euro 95 gaat echter verder dan dat in het eerste 10% meer alcohol is bijgemengd. De 5% ethanol in Euro 95 is 'anhydrous', er wordt ethanol met maximaal 1% water bij de benzine gemengd. In hE15 zit 15% 'hydrous' ethanol, waarbij in die ethanol 4 tot 5% water is opgelost.

Vochtprobleem, of niet?
De grap is, dat bij destilleren van ethanol ook water in de vloeistof achterblijft. Alcohol trekt nu eenmaal vocht aan. Om dat water eruit te krijgen (tot maximaal 1% overblijft) moet veel energie worden verbruikt. Dat kost geld, en het levert CO2 op. Maar drogen van de ethanol is helemaal niet noodzakelijk, vond PDC uit.

De overtuiging was dat vocht in de ethanol, na mengen met benzine, zich zou afscheiden omdat water niet in benzine oplost en ethanol wel. En water in je brandstofsysteem wil je absoluut niet hebben. PDC toonde aan dat een bepaalde hoeveelheid vocht in ethanol opgelost kan blijven als er benzine wordt bijgemengd.

Geen afzonderlijk water in het brandstofsysteem, en geen risico op corrosie als het vocht opgelost blijft in het ethanol/benzinemengsel. Nog mooier, de verbranding in de motor blijkt te verbeteren door dat vocht. Waarmee gecompenseerd zou worden dat ethanol minder energie-inhoud heeft dan benzine, dus het brandstofverbruik verhoogt. Dat zou met hE15 juist iets omlaag kunnen.

Geen garantie
Samengevat is natte ethanol dus goedkoper dan de droge ethanol in gewone benzine, en is ook een hE15-mengsel goedkoper dan normale benzine. Het spaart bij de productie CO2-uitstoot die er is voor het drogen van de 5% ethanol in gewone benzine. En het vocht in hE15 geeft betere motorprestaties, bevestigden verschillende wetenschappelijke studies.

Een manco blijft dat autofabrikanten nog te weinig ervaring hebben met natte ethanol in de benzine. Argos wil wel met ze in gesprek, maar voor nu is de stand net als in 2008: haast geen autofabrikant keurt gebruik van hE15 brandstof goed. Dat wil zeggen: ze garanderen niets, zijn nog niet overtuigd dat het vocht in hE15 ook op lange termijn geen (corrosie)schade zal aanrichten.

Mark Bastiaans verwijst naar een goedkeuring door het Amerikaanse EPA, 'voor alle benzineauto's van na 2001'. Maar wat de Environmental Protection Agency heeft onderzocht is alleen of de motor normaal en vooral met gelijke of lagere uitlaatemissies loopt. Ze bekeken auto's vanaf bouwjaar 2001, verder terug gingen ze niet. Naar mogelijke slijtage of schade keken ze ook niet. Het risico lijkt klein, is misschien zelfs nul. Maar nog niemand heeft dat precies vastgesteld.

door Peter Fokker 23 nov 2012 laatste update:26 nov 2012