1 okt 2008

Nieuws

Racen op Red Bull


Natuurlijk, waterstof, bio-ethanol, lithium-ion-batterijen, we kennen het allemaal. Maar wat gebeurt er als we de aandrijving aan jonge chemici en werktuigbouwers overlaten? Dat zien we tijdens de ChemCar-race. Eén van de deelnemers rijdt op Red Bull...
001_logistiek-image-AMT24332I01.jpg

Van de ChemCar-deelnemers wordt niet gevraagd de auto-aandrijving van de toekomst te ontwikkelen. Nee, het gaat erom met een frisse blik te kijken naar de mogelijkheden die de chemie en werktuigbouw bieden.

Groene batterij
En dat levert verrassende resultaten op. Het Team Greenhound van de TH-Aken wekt elektriciteit op in een galvanische cel waarvan het elektrolyt op de auto door enzymatische reactie uit slaolie wordt geproduceerd.

MyBeck rijdt op afvalwarmte
MyBeck II produceert stroom uit het temperatuurverschil tussen een warme reactor en een koellichaam. Op die manier kun je overtollige warmte van een verbrandingsmotor nuttig inzetten denken de studenten van de TU Chemnitz. Maar omdat de Mybeck II geen verbrandingsmotor heeft simuleren ze die met een reactor waarin zwavelzuur met een ammoniakoplossing geneutraliseerd wordt.

Roadrunner stopt op tijd
De Roadrunner van de TU Clausthal rijdt op een magnesium-luchtbatterij en heeft een zilver-goudcel als geheugen om hem op tijd stop te zetten.

Spirit of Sugar
Op de Spirit of Sugar van de TU Graz ten slotte wordt de glucose uit een voorraadje Red Bull-energiedrank enzymatisch geoxideerd in een zelf ontwikkelde cel.

Op naar Karlsruhe
Met deze en nog vier deelnemende teams kan het een boeiende race worden. En er staat wat op het spel. Het winnende team gaat niet alleen met de ChemCar-Bokal naar huis, maar ook met 2000 euro.

De race vindt plaats tijdens de Dechema-vakbeurs in het Kongresszentrum in Karlsruhe op 8 oktober. Aanvang 13.00u.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

door Redactie AMT 1 okt 2008 laatste update:17 mrt 2011