17 jan 2012

Nieuws

NGK e-learning-winnaars verdienen iPad 2


Afgelopen najaar introduceerde NGK zijn splinternieuwe gratis e-learning-modules. Om de kennismaking te versoepelen plaatste NGK een banner met een kleine bougiequiz in de AMT Nieuwsbrief. Dat leverde meer dan 1000 deelnemers op. Onder hen drie gelukkigen die een iPad 2 wonnen. NGK reikte ze feestelijk uit in het Louwman Museum.
001_logistiek-image-AMT30812I01.jpg

Wat is het juiste aanhaalmoment van deze gloeibougie? Wat gebeurt er als ik hier een bougie met warmtegraad 5 gebruik? Kan ik die bougiekabel met lichtbeschadigde mantel nog monteren? Hoeveel mV meet ik op de uitgang van een breedband λ-sonde bij een stoichiometrische lucht-brandstofverhouding?

Oei, er is best nog wel iets bij te leren over bougies, bougiekabels en lambdasondes. NGK’s nieuwe e-learning modules helpen daarbij.

Om de de e-learning modules een vliegende start te geven trapte NGK af met een flitsende actie op de AMT Nieuwsbrief. Met de goede antwoorden op drie bougievragen was een iPad 2 te winnen.

Op 13 januari nodigde NGK de drie winnaars uit in het Louwman-museum. En zo werd vrijdag de 13e voor Seat-dealer Huub Smolders, wegenwachter Roland Janssen en 1e autotechnicus bij Nissan-dealer Van Leijden, Ton Reumerman een pure geluksdag.

Tussen rijtuig en auto

Eerst een rijke lunch op een historisch pleintje in het Louwman-museum. Vervolgens een reis door de automobielgeschiedenis. Te beginnen bij de paardloze rijtuigen. Opvallende details: beugels voor de leidsels en bevestigingspunten voor de disselboom. Mocht het nodig zijn dan konden de paarden er gewoon weer voor.

Einde aan de elektroauto

De elektrische auto’s zijn maar van iets later datum, zo tussen 1910 en 1920. Ze zijn bedoeld voor dames. Het op eigen kracht aanslingeren van een verbrandingsmotor is voor hen immers ongepast. Maar dan komt Cadillac met de elektrische startmotor. En zo maakt de elektromotor een einde aan dit minitijdperkje van de elektrische auto.

Vroege vierwielbesturing

Ook opvallend: de American La France-ladderwagen uit 1922. Vanwege zijn enorme lengte heeft de auto vierwielbesturing. Toen al! Oh ja, hij had ook twee sturen. Deze New Yorkse brandweerauto werd bestuurd door één chauffeur op de vooras en een op de achteras.

Churchill’s uitlaatgassen

En zo gaat het verder. Sir Winston Churchill liep een rondje om stafauto Humber Pullman, wierp een blik in het interieur en zei dat het goed was. Op één detail na: de asbak was te klein. En dus zit er in de Humber van Churchil een grotere asbak en ruik je in de auto nog steeds een doordingende sigarenlucht.

Een (niet dé, hij had er 100) Cadillac van Elvis Presley staat er ook. Grote ronde lenzen voor de koplampen, veel chroom en een lichtorgel in de brede treeplanken.

Helemaal origineel?

De duurste auto is de ongerestaureerde Mercedes SSK uit 1929. Museum-eigenaar Evert Louwman kocht de auto in 2004 voor € 5.113.000,-. Dat lijkt veel, maar omdat de auto tot het laatste boutje origineel was, was hij Louwman’s toegangsbewijs tot de historische Mille Miglia-race. Althans dat dacht Louwman. Tot bij een kleine restauratie bleek dat het nummer op het motorcarter afweek van dat in de documentatie…

Betaalbaar autorijden

Na een lange speurtocht blijkt het originele carter onder een SSK in het Mercedes-museum in Stuttgart te zitten. Beide auto’s waren ooit van een Engelse autoliefhebber. Omdat hij tijdens de tweede wereldoorlog niet in een Duitse auto wil rijden, slaat hij ze deels gedemonteerd op. Als hij ze later weer opbouwt, verwisselt hij de carters. En dus is een ruil snel gemaakt en doet Louwman sindsdien ieder jaar mee aan de Mille Miglia. Een heel betaalbare hobby, want de waarde van de SSK wordt inmiddels geschat op € 11 miljoen.

Tijd voor de prijzen

Zo’n 250 historische auto’s verder zijn de prijswinnaars terug op het historische pleintje. Nu eerst Champagne en dan is het zover: NGK’s Ron Eekels reikt de drie winnaars hun iPads 2 uit. Huub Smolders, Roland Janssen en Ton Reumerman van harte gefeliciteerd. Eén troost voor ieder die nog niet over zo’n high tech Apple-tablet beschikt. De NGK e-learning-modules zijn ook gewoon met de pc bereikbaar.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

door Erwin den Hoed 17 jan 2012