27 sep 2011

Nieuws

Rijdend tanken met de elektroauto?


Elektrisch rijden? Heel mooi, maar oh, oh die batterij. Treinen en trams zijn slimmer. Die nemen hun energie niet mee in loodzware dozen, ze pikken hun stroom onderweg op. Voor auto’s zijn pantografen en bovenleidingen minder geschikt. Japanse onderzoekers stellen nu een interessant alternatief voor…
001_logistiek-image-AMT30448I01.jpg

De puur elektrische auto, zoals we die nu kennen, moet steeds maar stilstaan met een kabel aan het stopcontact. En dat terwijl voor de overdracht van stroom helemaal geen fysiek contact via een draad nodig is. Kijk maar naar een elektrische tandenborstel. De spoel in de lader draagt elektrische energie over aan de spoel in de tandenborstel op dezelfde manier als de beide spoelen in een transformator dat doen: via inductie.


Spoelen onder de weg?

Dat kan niet alleen met tandenborstels, het kan ook met auto’s. En wie weet kan het ook wel met rijdende auto’s. Die zouden op hun batterij de snelweg of andere grote verkeersader kunnen bereiken en dan al rijdend via inductie hun stroom van spoelen onder het wegdek moeten aftappen.

Niet inductief maar capacitief

“Die spoelen onder alle snelwegen zijn veel te duur”, zeggen onderzoekers van Toyota en Toyohashi technische universiteit. Hoe dan wel? “High speed inverters zetten stroom om in radio frequency (RF). Dat RF-voltage wordt op een metalen plaat onder het wegoppervlak gezet. Het elektrische voertuig pikt het RF-voltage op via een ring van metalen plaatjes in de banden. De overdracht van de elektrische energie gebeurt capacitief, zoals bij een condensator.”

De juiste frequentie

In experimenten hebben de Japanners inmiddels aangetoond dat bij het gebruik van de juiste RF (radiofrequentie) het energieverlies bij de overdracht vrijwel nihil is. De onderzoekers zijn enthousiast: “Als we deze manier van energieoverdracht ook met tientallen kW’s tegelijk kunnen maken op snelwegen, dan hoeft de batterij het elektrovoertuig van de toekomst alleen nog maar daar naartoe te kunnen brengen.”

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

door Erwin den Hoed 27 sep 2011