1 dec 2011

Nieuws

Volgens onderzoek van een Amerikaans verzekeringsinstituut zou je in een hybride auto veiliger zitten. Het zou te verklaren zijn uit het hogere gewicht, door de extra elektrische installatie. Uit hetzelfde onderzoek komt ook dat voetgangers juist in het nadeel zijn, bij meer hybride auto’s op de weg. Zijn deze conclusies redelijk?
001_logistiek-image-AMT30657I01.jpg

Meteen een beperking, het gaat om onderzoek van het Highway Loss Data Institute. Dat is verbonden aan het in de VS belangrijke IIHS, Insurance Institute for Highway Safety. Het gaat hier dus om ongevallen buiten de stad.

25% minder letselrisico

In het onderzoek van HLDI is een vergelijking getrokken tussen modellen die in de VS met en zonder hybride aandrijving leverbaar zijn. Er is gekeken naar bouwjaren 2003-2010, waarop minstens per modeljaar één aanrijdingsclaim inclusief een claim voor letselschade binnenkwam.
Uit deze statistieken zou blijken dat inzittenden van een hybridemodel een kwart minder kans maken op verwonding bij een aanrijding, dan inzittenden van eenzelfde model zonder hybridetechniek.
HLDI corrigeerde voor leeftijd van berijder en auto, onderhoudsstaat en zo meer factoren. Daarmee zouden ze hebben uitgefilterd dat hybriderijders misschien gewoon ouder en voorzichtiger zijn, of meer in rustige omgeving dan rond drukke steden rijden. Zodat puur het verschil ‘wel of niet hybride’ overbleef.


Zwaarder is veiliger?

Waarom hybrides veiliger zouden zijn kan HLDI wel raden. De trend gaat naar downsizing, kleiner en lichter auto’s. “Ten koste van de veiligheid”, meent HLDI, “want een zwaardere auto is veiliger. Die stoot een andere auto bij een aanrijding krachtiger weg. En zijn extra gewicht haalt beter het maximale uit kreukelzones”.
Nu zijn hybridevarianten makkelijk aantoonbaar iets van honderd of tweehonderd kilo zwaarder dan hetzelfde model met gewone aandrijving. Bijvoorbeeld een Toyota Auris 1.6 tegenover een Auris 1.8 Hybrid, in dat soort vergelijking.
Maar een grote en zware auto is niet automatisch veiliger, al geloven Amerikanen dat graag. Pick-ups en minivans scoren juist vaak niet zo geweldig in botsproeven. De energie van het hogere gewicht dat doorzet moet wel afgebouwd worden, met het risico dat de kreukelzone zoveel energie niet aankan.
Hooguit is het zo dat een zware (hybride) die bij een botsing een lichte auto wegstoot wat minder sterke vertraging ondervindt. Dat scheelt bij een zware klap letselrisico, maar maakt bij wat lichtere ongelukken niet zo uit.

Verplicht geluid

Afzonderlijk onderzoek richtte op 17 hybride automodellen, en de kans op aanrijding van een voetganger. Dat bleek 20% vaker voor te komen bij hybrides, dan bij hetzelfde model in niet hybrideversie.
Het ligt nogal voor de hand dit te wijten aan onhoorbaarheid van bij stadstempo puur elektrisch rijdende hybrides. Maar hier hangt er dan een cijfer uit een onderzoek aan, als bewijs.
Interessant is hierbij de opmerking dat dit jaar het Amerikaans Congres drie jaar tijd gaf aan NHTSA om regels te bedenken voor waarschuwend geluid dat elektrisch rijdende auto’s moeten maken. De National Highway Traffic Safety Administration gaat daar dus eisen voor opstellen.

Peter Fokker (Redactie AMT)

door Peter Fokker 1 dec 2011