26 okt 2011

Nieuws

Valvoline NextGen hergebruikte olie


Misschien dat u zegt: dat heb ik al meer gezien. In het voorjaar berichtten we al over de introductie van NextGen-olie op de Amerikaanse markt. Valvoline wilde proberen hoe de klant zou reageren op hergebruikte motorolie. Dat breiden ze nu voorzichtig uit naar de Europese markt, voor vlooteigenaren en industriële gebruikers. Is er dan nu ook een Europese kwaliteitsspecificatie?
001_logistiek-image-AMT30558I01.jpg

Om daarmee te beginnen: ja, die is er nu. Het gaat voorlopig om één product, NextGen All-fleet Extra 15W-40. Die staat kwalitatief op nagenoeg gelijk niveau met de bekende All-Fleet Extra zonder hergebruikte olie.

Voor de helft gerecycled

Er zijn de in de VS ook andere Valvoline-oliesoorten in NextGen-versie. Voor de helft bestaan die uit hergeraffineerde minerale olie, voor de andere helft uit nieuwe minerale olie. U leest er alles over in ons eerdere bericht.
Voor Europa is gekozen om de hergebruikte olie op de truckmarkt te introduceren. In personenauto’s wordt hier meest geheel of deels synthetische olie gebruikt, die blijkbaar niet opnieuw bruikbaar is. Motorolie voor Europese trucks is ook dikvloeibaarder.
Naast de Amerikaanse API CI-4 specificatie staat op de NextGen-olie ook ACEA E7, en een aantal merkspecifieke voorschriften. De oliekwaliteit van NextGen zou dus op gelijk niveau liggen met helemaal vers gemaakte olie. De prijs, meldt Valvoline Europa, ligt ook op gelijk niveau. Het merk appelleert dus aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, als reden om hergebruik-motorolie te kiezen.

Peter Fokker (Redactie AMT)

door Peter Fokker 26 okt 2011 laatste update:27 okt 2011