13 nov 2009

Nieuws

BMW motorfiets met zescilinder lijnmotor!


Ooit was de karakteristieke tweecilinder boxer heilig bij BMW. Met succes brengt het merk nu steeds meer gelijksoortige modellen als de Japanse concurrentie. Maar BMW wil toch wel boven de rest uitsteken. Daarom presenteert het een hoogst serieuze zescilinderstudie. Daar willen we meer van weten…
001_logistiek-image-AMT25808I01.jpg

Op dit moment is de Concept 6 te zien op de EICMA-tweewielershow in Milaan. Voor de studie werd een ‘café racer’-stijl gekozen, om in zo’n vrij ‘naakte’ motorfiets goed de zescilinder te tonen.
Het bijgaande verhaal is dat die zescilinder echt komt, maar dan voor een K-serie GT toermodel. Specifiek daarin komt het comfortabele karakter en de soepele trekkracht van een zescilinder tot zijn recht. Het vermogen zou niet veel anders worden dan bij de huidige K 1300 viercilinders, met 118 tot 129 kW.


Anderen overtreffen
Er zit zeker enige logica in voor BMW, om de zescilinder lijnmotor waarmee hun auto’s zich onderscheiden ook in motorfietsen te brengen. In auto’s wordt de zes-in-lijn al steeds zeldzamer, hoewel hij bijzonder mooi gebalanceerd loopt. Veruit de meeste merken kiezen toch een veel compactere V6.
Zescilinder motorfietsen zijn over het geheel zeer zeldzaam. Hier wordt een lijnmotor helemaal onhandig lang, en te weinig sterker dan een viercilinder. Zo bleven de Honda CBX, Kawasaki Z 1300 en Benelli 750 Sei buitenbeentjes, alleen de zescilinder boxer in de Honda Goldwing 1500 werd een succes.
BMW wil nu laten zien dat een zescilinder lijnmotor geen grote nadelen hoeft te hebben. “Nauwelijks breder dan een viercilinder, en 100 mm smaller dan eerdere zescilinder productiemotorfietsen met dwarse lijnmotor.”


Op K-basis
Wat betreft het rijwielgedeelte lijkt de Concept 6 sterk op een BMW K-serie, waarvan ook de viercilinder motor als uitgangspunt diende. De nieuwe zescilinder heeft net zo’n sterk (55 graden) voorover hellend cilinderblok.
Dat zescilinder blok wordt toch breder en zwaarder dan een rij van vier cilinders. Zelfs al zijn de zes cilinders zeer dicht tegen elkaar gezet, en is een relatief kleine boring met lange slag toegepast om breedte te sparen. Dry sump-smering zorgt dat het hogere motorgewicht lager in het frame kan hangen, zodat het zwaartepunt laag blijft.
De olietank die nodig is verwerkte BMW achterin het motorblok. Ook zijn om breedte te sparen alle nevenaggregaten achter de cilinders geplaatst, boven de versnellingsbak. Er wordt een koppel van 130 Nm vanaf 2000 t/min opgegeven. Niet meer dan een K 1300 GT viercilinder levert, als dit meteen het maximum koppel is, maar die moet dan wel 8000 t/min draaien.

Goede positie
Wat verderop in de beschrijving van de Concept 6 ziet BMW het zescilinder blok toch weer niet als specifieke toermodelaandrijving. Het breed uitgesmeerde koppel plus een maximum toerental van 9000 zou dit aggregaat juist “ideaal voor een brede reeks verschillende motorfietsen” maken.
In elk geval heeft BMW na de K- en S-serie in Japanse stijl dan weer iets bijzonders. Voor het moment draaien ze zo ook al goed. In een met 15,5% teruggelopen Nederlandse markt houdt BMW zijn verkopen stabiel. Dat brengt ze zelfs van de vierde naar de derde positie in de verkooplijst, nu vóór Honda, niet eens heel ver achter leiders Suzuki en Yamaha.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

door Redactie AMT 13 nov 2009 laatste update:24 jan 2011