AMT Maanddossier September 2017

In dit Maanddossier vind je video’s en artikelen die de september-editie 2017 van jouw vakblad AMT aanvullen. Met deze extra informatie vergroot je jouw kennis over de gepubliceerde onderwerpen. Ook tref je hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet je zeker dat je niets mist! 

AMT 9, pagina 6

AMT Pitstop Challenge

In aanloop naar AMT Live hebben we een leuke actie opgezet. De AMT Pitstop Challenge! We roepen jou en je collega’s op om een  filmpje te maken met bijvoorbeeld een smartphone en die in te sturen naar ons. Je kan hem ook delen via onze Facebook-pagina. Wij zijn je alvast voorgegaan en maakten onderstaande promovideo:

We zijn benieuwd naar jullie inzendingen.

Voor een uitleg van de regels kun je hier kijken.

AMT 9, pagina 13

Verkiezingen van Autotechnicus én Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst van start! 

Voor het derde achtereenvolgende jaar gaan we op zoek naar de ‘Autotechnicus van de Toekomst’. Én voor het eerst naar de ‘Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst’. Via AMT.nl en social media houden we je op de hoogte van de voortgang van de verkiezing.  

De eerste ronde, de online kennistest staat tot 13 oktober online. Op 28 oktober volgt de halve finale. In de examenwerkplaats van Innovam staan de halvefinalisten een aantal uitdagende praktijkopdrachten te wachten.  

Het Summa college maakte vorig jaar een mooi verslag van de halve finale. Hoe deze dag verliep zie je hier. 

 AMT 9, pagina 21

Opgelost op Garageforum: Renault Clio met kantelmotor

Het probleem ontstond dus door een defecte motorsteun waardoor de motor kantelde en zo een draad kort sloot. Wil je het hele topic nog eens lezen. Kijk hier op AMT Garageforum. 

 AMT 9, pagina 33  

Deel je ervaring met voertuigtelematica 

Wil jij je gereedschapswagen aanvullen met zo’n Snap-on draadloze EECT-spanningzoeker ter waarde van € 49,-? Vul het formulier onder dit artikel in en vergeet de foto’s niet! 

 AMT 9, pagina 37 

Alles over dieselgate 

Nog nooit was er zoveel aandacht voor de uitlaatgassen van auto’s als sinds Volkswagens dieselgate. En inderdaad AMT staat er ook bol van. Welke merken sjoemelen er allemaal? Zijn VWs vuiler dan andere diesels? Wat betekent al dat gesjoemel voor de APK? En voor de typegoedkeuring? Welke diesels zijn wel schoon? En hoeveel CO2 produceert een fietser eigenlijk? Dat en de antwoorden op nog veel meer vragen vind je hier. 

 AMT 9, pagina 43 

Meer technische workshops 

In AMT 9 las je een verslag van een workshop over de afstelling van adaptieve koplampen. Die workshop dateert alweer van AMT Live 2016. Inmiddels is de inschrijving voor 2017 alweer geopend… 

 AMT 9, pagina 58 

Handgereedschap top-3 volgens de leverancier 

Voor het thema Handgereedschap vroegen we de leveranciers van handgereedschap, naar een top-3. Welk gereedschap verdient daarin een plaats? Het meest gebruikte, het snelste, het handigste, het meest onmisbare? Hierbij het overzicht met alle afbeeldingen vanuit de leveranciers, meer dan we in het blad konden afdrukken. 

 AMT 9, pagina 67 

Hoe controleer je op defeat devices? 

De RDW is een typegoedkeuringsorganisatie. Na het VW-sjoemelschandaal vroeg men zich daar dus af: “Zou er ook gesjoemeld zijn met de auto’s waarvoor wij de goedkeuring van de emissies hebben gedaan?” En inderdaad, dat was zo. Kijk hier maar. 

Wist je overigens dat de Euro 6-diesels van de Volkswagen-groep nu superschoon zijn? Wel jammer voor VW dat niemand dat nu meer wil geloven. 

En wist je dat AMT al in 1993 een Toyota-sjoemelaffaire ontdekte? Toen al paste de software de inspuitstrategie aan als de auto op de testbank stond. Resultaat: de Carina was zuinig op straat en schoon in het lab. 

 AMT 9, pagina 70 

Freude am BMW AOS 

Diagnosestellen en programmeren met de TI-website van BMW of een ander merk. Met dit topic op AMT Garageforum maak je het jezelf gemakkelijk. 

 AMT 9, pagina 75 

Techniek van Toen: HCCI in 2007 en nu 

In 2007 schreven we drie keer over HCCI. De eerste keer ging het over de CCS-motor van Volkswagen. De tweede keer kwam de GCI-motor van VW aan bod, en de derde keer ging het over de DiesOtto van Mercedes Benz. Daarna leek HCCI een stille dood te sterven, tot Mazda het onlangs weer uit de mottenballen raapte.   

 AMT 9, pagina 81

Klaar en actie! 

Hoe behulpzaam een thermische camera kan zijn bij diagnosestellen? Op Youtube vind je vele voorbeelden. Kijk bijvoorbeeld onderstaande video van Snap-On maar eens:

 AMT 9, pagina 82 

Back to Basics: Zelf oefenen! 

Meer weten over actuatoren en sensoren? Of wil je oefenen met storingzoeken?  Met dank aan Electude kan dat als je AMT-abonnee bent. Klik hier en gebruik je postcode als gebruikersnaam en wachtwoord. Lees hier het hele artikel