AMT Maanddossier september 2016

001_AMT09_2016_2016_1024In dit Maanddossier vind je video’s en artikelen die de september-editie 2016 van jouw vakblad AMT aanvullen. Met deze extra informatie vergroot je jouw kennis over de gepubliceerde onderwerpen. Ook tref je hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet je zeker dat je niets mist!

AMT 9, Pagina 9

ABS-lampje brandt bij een Mercedes-Benz Vito

Iwan zet 12 V op de pomp, maar de pomp draait niet.

Bij pomp 3 draait de pomp wel.

AMT 9, Pagina 24

Ontwikkeling van betere batterijen voor elektro-auto’s

Veel, zo niet alles bij elektromobiliteit draait om batterijtechnologie. En we zijn wel eens een beetje sceptisch over de vooruitgang daarin. Toch bevat de nieuwste HV-batterij van de BMW i3 50% meer energie dan zijn voorganger van drie jaar geleden. De presentatie die BMW toonde tijdens ons bezoek geeft een kijkje achter de schermen van de batterij-ontwikkeling. Voor het complete artikel over de ontwikkelingen in elektromobiliteit bij Mercedes, BMW en Opel klik je hier.

AMT 9, Pagina 27

Sjoemelsoftware en metingen

De enquêtecommissie van het Europees Parlement zal er nog een kluif aan hebben, wat er mis is met regelgeving voor emissies van personenauto’s en controle daarop. Sjoemelde Volkswagen, wie nog meer, wie wist ervan in Europa, wie had maatregelen moeten nemen?

Sjoemelen of overtreden

De Amerikaanse milieuwaakhonden EPA en CARB betrapten VW op hogere NOx- emissies van hun diesels in de praktijk, vergeleken met in het laboratorium gemeten keuringseisen.

Dat bleek in Europa niet anders. Maar op zich is dat hier niet verboden. Er zijn, behalve APK-eisen, geen regels voor de hoogte van emissies buiten de NEDC-testcyclus voor typekeuring. Dat komt pas met invoering van de RDE test in 2017.

RDE is een echte praktijktest, de verouderde NEDC heeft vrijwel niets meer met de praktijk te maken. Een stuk beter wordt dat met de WLTP test vanaf september 2017. Dan nog zullen emissies op de weg haast altijd hoger zijn dan bij deze laboratoriumtest. Ook als je niet manipuleert om speciaal in het lab een voldoende te scoren.

Hogere emissie mag, manipulatie niet

Toch zat Volkswagen fout, hoewel veel andere diesels op de weg ook meer NOx (en andere onaangenaamheden) uitstoten dan Euronormen toestaan. Maar dat mag, op de weg. Wel werd in de aanloop naar Euro 5 en 6 eisen een bepaling opgenomen in de Europese verordening 715/2007 die de emissies bij typekeuring regelt.

Lees even mee in 715/2007/EC, artikel 5, lid 2:

  1. Het gebruik van manipulatie-instrumenten die de doelmatigheid van de emissiecontrolesystemen verminderen, is verboden. Dit verbod geldt niet indien:
  2. a) het instrument nodig is om de motor te beschermen tegen schade of ongevallen en om de veilige werking van het voertuig te verzekeren;
  3. b) het instrument slechts functioneert als de motor gestart wordt,

of

  1. c) de omstandigheden in belangrijke mate zijn meegenomen in de testprocedures voor de controle van de verdampingsemissies en de gemiddelde uitlaatemissies.

Niet een hogere uitstoot op de weg is nu al verboden, wel het ‘manipuleren’ dat VW toegaf. Hoewel dat nog een vraag is voor de enquêtecommissie. Als VW zich hier beroept op punt a, ‘voorkomen van motorschade en onveilige werking’, doen ze letterlijk genomen niets illegaals. Of moeten ze daarbij kunnen bewijzen dat zonder ‘sjoemelen’ schade kan optreden?

AMT blijft de komende ontwikkelingen bij de EMIS enquêtecommissie volgen.

Welke merken sjoemelen met software, is dat echt tegen de regels, wie wist ervan? Ook Bosch staat nu onder verdenking van medewerking aan sjoemelen, wetende dat het illegaal is. Ze staan op de ondervragingslijst van de Europese enquêtecommissie. (foto Bosch) Welke merken sjoemelen met software, is dat echt tegen de regels, wie wist ervan? Ook Bosch staat nu onder verdenking van medewerking aan sjoemelen, wetende dat het illegaal is. Ze staan op de ondervragingslijst van de Europese enquêtecommissie. (foto Bosch)

AMT 9, Pagina 30

Studenten bouwen elektrische sportauto

In 2013 bouwden Fontys-studenten een elektrische Burton. AMT volgde de ontwikkeling van de elektrische sportauto en zag hoe Fontys ESCBO (Electric Sports Car Build-Off) won.

AMT 9, Pagina 71

Slippende koppeling, wat is de oorzaak?

De koppeling slipt. Dat kan alleen maar wijzen op een versleten koppelingsplaat, toch? Nou niet helemaal. We toonden eerder een reeks alternatieve oorzaken in een bijzondere Stap voor Stap.

AMT 9, Pagina 75

Monteur van der Spek vindt het lek

Tegenwoordig hebben we in ‘Opgelost in Garageforum’ in AMT Print, vroeger hadden we ‘Monteur van der Spek vindt het lek’. Hij loste problemen op aan Opel Olympia Record Car-A-Van’s, Daf 600’s en Dauphine Gordini’s. Ga terug in de tijd en bekijk de eerste vier afleveringen van… 1966.

AMT 9, Pagina 84

Video: Volvo hybride aandrijving

Volvo’s 1.5 driecilinder is gebouwd volgens de laatste stand van de techniek. De video toont de highlights.

Voor zijn compacte modellen komt Volvo met het CMA hybride platform. Hoe zit dat in elkaar en hoe fuctioneert de hybride aandrijving? Bekijk de video!

Elektrische aandrijving koppelen aan een versnellingsbak met dubbele koppeling is niet nieuw. Al in 2005 presenteerde LuK een rijdend prototype. Het principeschema vind je hier.

Gemist in de nieuwsbrief