Wie is de echte uitvinder van de loodzuuraccu?

Wie is de echte uitvinder van de loodzuuraccu?
Alessandro Volta (1745-1827). Is hij de echte uitvinder van de loodzuuraccu? - Foto: Shutterstock

In het Back to Basics-artikel over de loodzuuraccu worden Wilhelm Josef Sinsteden en Gaston Planté genoemd als uitvinders van de loodzuuraccu. Klopt niet, zegt een lezer, dat moet Alessandro Volta zijn. Hoe zit het?

Wie is nu echt de uitvinder van loodzuuraccu? Op 7 november publiceerden we het artikel: Back to Basics: dit moet je weten over de loodzuuraccu. Auteur Henk Wildschut begint hier letterlijk bij het begin. 'Het principe is ontwikkeld in 1854 door de Duitse arts en natuurkundige Wilhelm Josef Sinsteden, waarna de Belgische wetenschapper Gaston Planté in 1859 de eerste praktisch bruikbare loodzuuraccu realiseerde.'

Zuil van Volta

Lezer Dries van der Heijden plaatst hier vraagtekens bij. Hij mailt een foto van de Zuil van Volta van het Teylers Museum. Het bijschrift bij deze Zuil van Volta luidt: 'De eerste elektrische batterij is een uitvinding van de Italiaanse onderzoeker Alessandro Volta. Hij demonstreerde in 1799 hoe een stabiele elektrische stroom ontstaat als wee verschillende metalen geleidend contact maken. Dit is een vroeg voorbeeld van zo'n Zuil van Volta, met 49 paren koper- en zinkplaatjes, afgewisseld door in zout water gedrenkte lapjes. Met de uitvinding van de batterij werden talloze nieuwe toepassingen mogelijk."

Kortom, stelt Dries van der Heijden, "de eerste batterij is dus uitgevonden door Volta tussen 1800 en 1825 en niet door de Heer Sinsteden in 1854. Of nog eerder in Leidse flessen!"

De Zuil van Volta. - Foto: Dries van der Heijden
De Zuil van Volta. - Foto: Dries van der Heijden

Wie is de uitvinder van de loodzuuraccu?

Hoe zit het nu, heeft Dries van der Heijden gelijk? Henk Wildschut, de auteur van het artikel, reageert. "De opmerking van de heer Van der Heijden betreft niet het onderwerp waar het artikel over gaat: de loodzuurbatterij.

Het voorbeeld van de zuil van Volta betreft niet een loodzuurbatterij, maar een batterij waarin de metalen koper (+) en zink (-) worden gebruikt als elektroden. Het principe is wel gelijk, namelijk het gebruik van de galvanische spanningsreeks (twee verschillende metalen in een elektrolyt) waarmee een spanningsbron wordt opgebouwd. 

De lezer heeft gelijk wanneer het artikel over galvanische spanningsbronnen zou gaan, maar niet in de specifieke context van de loodzuurbatterij," zegt Wildschut. En hij voegt eraan toe: "Overigens is er pas sprake van een batterij, wanneer deze uit meerdere cellen bestaat."

Lees meer over

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

Het chassis is een uiterst complex systeem. Perfect op elkaar afgestemde componenten vullen elkaar aan met een precieze wisselwerking om een...