ATF-vervanging volledig automatisch met Fix Gearflush

ATF-vervanging volledig automatisch met Fix Gearflush

De Fix Gearflush van Toolspecial reinigt automatische transmissies en voorziet ze van verse ATF. De Fix Gearflush lost schakelproblemen op, is geschikt voor alle automatische transmissies, DSG's en CVT's en werkt helemaal automatisch. Je kunt het niet verkeerd doen.

Het vervangen van versnellingsbakolie (ATF) is essentieel om problemen te voorkomen. Tussen de 60.000 en 120.000 km (afhankelijk van het type automatische versnellingsbak) zou je de ATF-vloeistof moeten vervangen. Ook 'longlife' ATF moet je verversen, want longlife betekent zelden echt levenslang. ATF breekt namelijk af door thermische belastingen en neemt vocht op. De smerende eigenschappen nemen daardoor af en de slijtage neemt toe. Vuil en slib zetten zich na verloop van tijd af op de kleppen, stuurventielen en in de oliekanaaltjes van het schakelbrein. De gevolgen zijn slecht schakelen, slippen, bonken, schommelende toerentallen en een hoger brandstofverbruik.

Op tijd spoelen voorkomt veel ellende. Bij een normale verversing vervang je ongeveer tweederde van de hoeveelheid ATF, want de koppelomvormer, oliekoeler en olieleidingen worden niet gereinigd. Dat maakt de problemen alleen maar erger, want het deels losgeweekte vuil veroorzaakt direct weer nieuw leed. De Fix Gearflush van Toolspecial ververst de ATF-vloeistof voor 99 procent. Dat is pas een schone start.

De Fix Gearflush wordt geleverd met 36 adapters, inclusief de DSG-adapter voor VAG.
De Fix Gearflush wordt geleverd met 36 adapters, inclusief de DSG-adapter voor VAG.

Online database

De Fix Gearflush wordt standaard geleverd met 36 adapters voor de meest voorkomende auto's (inclusief de DSG-adapter voor de VAG-merken), maar er zijn in totaal 150 adapters beschikbaar. Het is niet altijd duidelijk waar je de adapter moet aansluiten en daarom is er een Nederlandstalige online database, die precies de locatie aangeeft. In die database lees je ook welke ATF's, additieven, filters en overige informatie je nodig hebt en in welke volgorde.
Soms zit er een thermoklep in de automaatbak, waardoor de olie eerst een voorgeschreven temperatuur moet hebben voor je kunt spoelen. Ook dat staat in de database. Er staan 150.000 auto's in de database, die maandelijks wordt aangevuld. Het gebruik van de database is bij aanschaf van de Fix Gearflush het eerste jaar gratis.

Je kunt het niet verkeerd doen

In het verleden waren spoelmachines moeilijk te bedienen, omdat je zelf slangen moest omwisselen en de druk moest instellen, maar de Fix Gearflush werkt volledig automatisch. Het aansluiten van de slangen met hydraulische snelkoppelingen is zo eenvoudig dat je het niet verkeerd kunt doen. Door de ingebouwde temperatuursensoren weet de Fix Gearflush precies wat de aanvoer en retour is en dankzij slimme sensoren hoef je niet na te denken over spoelrichting, druk en snelheid. Veel spoelmachines werken op 12 volt, maar de accu van een auto is altijd een onbekende factor en zou onvoldoende spanning kunnen geven. De Fix Gearflush werkt daarom op netstroom. Wel zo stabiel.

Het aansluiten van de slangen met hydraulische snelkoppelingen is zo eenvoudig dat je het niet verkeerd kunt doen”

Verversen start automatisch

Als je een reinigingsadditief toevoegt, schakel je (met draaiende motor) tijdens het reinigen handmatig door alle versnellingen. Alle kleppen komen open te staan en alle leidingen, kleppen, oliekoeler, koppelomvormer en oliekanaaltjes worden grondig gespoeld en gereinigd. Na tien minuten stopt het reinigingsprogramma en start automatisch het verversen van de ATF.
Achterin de machine staan twee jerrycans op weegschalen; de ene jerrycan vul je met nieuwe ATF, de andere is voor de oude ATF-vloeistof. Als je bijvoorbeeld ook het filter vervangt, heb je geen aparte opvangbak nodig. Bovenop de Fix Gearflush is een opvangbak gemonteerd, zodat de oude ATF gelijk de jerrycan instroomt.
De machine houdt nauwkeurig bij hoeveel ATF er in en uit gaat, hoeveel additief is gebruikt (ook dat wordt gewogen) en weet precies in welk tempo de nieuwe ATF bijgevuld moet worden. Het verversen van de ATF duurt niet langer dan twee tot acht minuten.

In een jaar terugverdiend

De laatste stap is het controleren van het vloeistofniveau van de versnellingsbak. De database geeft aan hoe je dat moet doen, want dat kan verschillen per auto. De Fix Gearflush is de oplossing voor vervuilingsproblemen. Het aantal auto's met automatische transmissies neemt nog steeds verder toe, dus dit is een goed moment om te investeren. Door deze nieuwe dienst aan te bieden, kun je nieuwe klanten in je bedrijf verwelkomen. Na ongeveer 26 spoelbeurten heb je de Fix Gearflush al helemaal terugverdiend. Met twee spoelingen per maand kan dat dus al in een jaar. Toolspecial komt graag met de Toolbus langs om de machine te demonstreren.

Dit artikel is gesponsord doorLKQFource.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...