Autotechnicus Emiel Wielage: 'Iedereen legde maar briefjes neer; komt goed, riep ik altijd'

Autotechnicus Emiel Wielage: 'Iedereen legde maar briefjes neer; komt goed, riep ik altijd'
Het team van Autobedrijf Otten.

Op de werkvloer met elkaar praten over werk. Het klinkt eenvoudig en toch gaat het vaak mis. Goede communicatie is onmisbaar voor een goede reparatie. Autotechnicus Emiel Wielage werkte samen met een OOMT-coach aan zijn communicatieve vaardigheden. Dat zorgt voor meer werkplezier en een betere werksfeer.

Communicatie is een belangrijk onderdeel van je dagelijkse werk. Tegen welke problemen liep je aan?

“Ik had moeite om aan te geven wat ik wilde. Iedereen legde briefjes met opdrachten voor me neer. ‘Het komt goed’, riep ik dan, maar ik raakte het overzicht kwijt. Mijn emmer liep vol en ik zag door de bomen het bos niet meer. Het is moeilijk om communicatieproblemen zelf op te lossen. Dus ging ik maar gewoon op dezelfde manier door met werken. Alleen is dat geen duurzame oplossing. Zo ben ik in contact gekomen met een coach van OOMT.”

Waarom heb je voor coaching gekozen? Wat heb je ervan geleerd?

Positieve dingen benoemen maakt het werk leuker”

“De OOMT-coach komt van buitenaf en is onpartijdig. De eerste tip die ik van coach Judith kreeg, was om te stoppen met de briefjes. Ze adviseerde ons om vaker met elkaar te praten. Als je niet met elkaar praat, ontstaat er ruis. Daarom zijn we begonnen met tienminutengesprekjes. Dat zijn korte gesprekken waarin we samen bespreken wat niet goed gaat en wat wel goed gaat. Het laatste is nog belangrijker dan het eerste. Als je het positieve van elkaar ziet en benoemt, maakt dat het werk leuker.”

Heb je nog meer tips die je met andere mensen in de branche wilt delen?

Autotechnicus Emiel Wielage werkte samen met een OOMT-coach aan zijn communicatieve vaardigheden.
Autotechnicus Emiel Wielage werkte samen met een OOMT-coach aan zijn communicatieve vaardigheden.

“Onze branche mag denk ik meer aandacht besteden aan communicatie. We zijn over het algemeen geen praters. Toch is praten belangrijk. Mijn tip is: praat regelmatig met elkaar. Vraag door als je iets niet begrijpt en zeg dan: ‘wat bedoel je?’

Verder heb ik geleerd dat ik niet meteen een antwoord hoef te geven als een collega iets vraagt. Je kan ook zeggen dat je nadenkt over een antwoord en er dan later op terugkomen. Als je wilt leren om beter te communiceren, kan ik iedereen aanraden om met een OOMT-coach te praten.

Dit artikel is gesponsord door OOMT. Ontdek hun partnerdossier…


Lees ook:

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....