Hoe blijf je kostenstijgingen de baas? En wat zou de overheid kunnen doen?

Hoe blijf je kostenstijgingen de baas? En wat zou de overheid kunnen doen?
Heb je dit voertuig in onderhoud? Top! Helaas kan niet iedere klant rekenen op een salarisverhoging van een half miljoen. Hoe bereken je je stijgende kosten aan die minder fortuinlijke klanten door?

Hoe ga je om met de stijgende kosten van vooral energie in je bedrijf? Doorberekenen in het uurtarief? Een aparte opslag op de factuur zetten? De kosten voor eigen rekening nemen? Of zijn er andere oplossingen om autobedrijf én klant tevreden te houden? En zou de overheid kunnen helpen?

Een ondernemer in de autobranche roept met deze vragen hulp in op Facebook: “Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en welke stappen jullie nemen. Wij weten niet goed hoe we dit aan moeten pakken.”

Goed antwoord

Hij kreeg direct een goed antwoord van Wendy Saglam-Brakel, van Autodiagnose.eu: “Dat is een vraag die bij iedereen speelt. Je ontkomt er niet aan om iets te doen. Je hebt de inflatie, duurdere abonnementen en nog veel meer kostenstijgingen. Je uurtarief omhoog gooien is natuurlijk een optie. Ik noem bij nieuwe klanten meteen het nieuwe tarief. Je kunt dit bij bestaande klanten in twee fases doen.

Alles staat of valt natuurlijk met duidelijke communicatie naar je klanten. Ik doe dit met een (nieuws)brief. Dan nog zal niet iedereen blij zijn met een hoger tarief, maar je kan niet iedereen te vriend houden. Succes!”

Kosten drukken

Zo’n tariefstijging is waarschijnlijk onvoldoende om de gestegen kosten te dekken”

Dan nog is zo’n tariefstijging waarschijnlijk onvoldoende om de gestegen kosten te dekken. Daarom de vraag: zijn er ook andere oplossingen denkbaar. Kan de kachel lager? Is er iets te bereiken met isolatie? Of zijn er nog andere mogelijkheden?    

Helpende hand

Oké, op Prinsjesdag trok het kabinet 17 miljard euro uit om de koopkracht te stutten en lastminute-actie ‘energieprijsplafond voor huishoudens’ komt daar nog overheen. Ondertussen moet het MKB nog even doorbijten, want op ondersteuning van het MKB studeert onze regering nog.

Jouw ideeën!

Kortom, dit is een mooi moment om zowel ondernemers als de dames en heren in Den Haag de helpende hand toe te steken. Hoe ga jij om met kostenstijgingen en hoe zou de overheid garagebedrijven kunnen helpen om de kostenstijgingen de baas te blijven? Heb je ideeën? Deel ze met AMT in het formulier hieronder.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....