AMT-ATC Livestream 15 juni: Waterstoftrucks uit Nederland

AMT-ATC Livestream 15 juni: Waterstoftrucks uit Nederland
epoxy floor in interior car-care center. The electric lift for cars in the service

Velen zien waterstof als hét middel voor schoon zwaar transport. Firma Holthausen uit het Groningse Hoogezand ziet dat ook, maar gaat een stapje verder. Het bedrijf staat in Groningen en ver daarbuiten bekend als leverancier en transporteur van diverse soorten gas. Inmiddels zet het familiebedrijf ook grote stappen met waterstof en een assemblagefabriek voor Hyzon-trucks.

In 2017 haalde Max Holthausen het nieuws met zijn ‘Hesla’, een Tesla Model S met brandstofcel en een actieradius van ruim 1.000 km. Naar aanleiding van deze doorbraak ontstond een nieuwe dochteronderneming: Holthausen Clean Technology.

De Hesla was zeker niet het laatste succesproduct voor het familiebedrijf uit Hoogezand. De afgelopen tijd werd er een assemblagefabriek voor waterstoftrucks uit de grond gestampt. Hier worden alle voor Europa bestemde trucks van het merk Hyzon Motors in elkaar gezet.

Daarnaast ontwikkelt Holthausen Clean Technology eigen waterstofsystemen voor inbouw in Volkswagen Transporters en Crafters, diverse DAF Trucks, de Mercedes-Benz Econic en is er een samenwerking opgezet met Greenmachines voor het leveren van waterstof veegmachines.

Kansen en uitdagingen

Je kunt dus zeggen dat er in Groningen stevig aan de weg getimmerd wordt op het gebied van waterstoftechnologie. Opdinsdagavond 15 juni om 19.30 uur verwelkomen we Stefan van der Spek in de studio. Hij zal namens Holthausen Clean Technology vertellen over waterstoftechniek, Hyzon-trucks, de potentie daarvan en de technische uitdagingen waar het bedrijf voor staat.

Foto: Siemens

Siemens test succesvol 1 megawatt laden voor e-trucks

Het Megawatt Charging System van Siemens levert voor het eerst 1 MW tijdens tests. Een elektrische truck kan volgens Siemens in circa 30 minuten van...

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...