Nieuw bandenlabel per 1 mei: Dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Nieuw bandenlabel per 1 mei: Dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Het bandenlabel bestaat al sinds 2012 en krijgt nu haar eerste grote revisie. Je herkent het aan de QR-code. Op 1 mei 2021 wordt het bandenlabel vernieuwd.

Het bandenlabel zegt niets over de kwaliteit, het comfort of de slijtvastheid van banden. Het zegt niets over remmen, handling en wegligging op droog wegdek en niets over handling, wegligging, aquaplaning en zijdelingse grip op een nat wegdek. Evenmin zegt het iets over de tractie en zijdelingse grip op een besneeuwd wegdek.

Het bandenlabel zegt wel iets over het brandstofverbruik (zowel voor elektrische, als voor auto's met een verbrandingsmotor), over de grip op nat wegdek en over het rolgeluid (niet in de auto, maar er buiten). Het bandenlabel bestaat al sinds 2012 en de EU wil nu de zichtbaarheid verbeteren en meer informatie verstrekken. Maar milieu blijft belangrijker dan veiligheid.

Dit zijn de zes belangrijkste wijzigingen:

  1. Op het oude label waren er zeven klassen (van A tot en met G) over brandstofefficiëntie en grip-op-nat-wegdek. Dat zijn er nu nog vijf (A-E). De onderliggende labelwaarden zijn niet aangescherpt.
  2. Rechtsboven op het label staat nu een QR-code, die een koppeling heeft naar productinformatie.
  3. Op de labels van winter- en vierseizoenenbanden wordt het berg-en-sneeuwvloksymbool afgebeeld.
  4. De labelwaarde van het externe afrolgeluid wordt voortaan aangegeven met een letter A, B of C (plus het aantal decibels).
  5. Het bandenlabel bestond al voor personenauto's en lichte bedrijfsauto's en is er nu ook voor zware bedrijfsauto's.
  6. Linksboven is een enorme EU-vlag afgebeeld.

Wanneer gaat het in?

Op 1 mei 2021 moet je het label gebruiken voor banden die onder auto's zijn gemonteerd, maar ook voor banden in de losse verkoop. Bij het gebruik van het label hoort ook het productinformatieblad, dat toegankelijk is via de QR-code. Voor oude banden mag je tot 1 december 2021 nog wel het oude label gebruiken als die banden geproduceerd zijn tot en met DOT 1721 (dat is de 17e week van '21, dus vóór mei 2021).

Vanaf DOT 1821 moet je dus het nieuwe label plus het bijbehorende productinformatieblad tonen. Informeer dus bij je leverancier of jij de juiste documenten aanlevert als je banden verkoopt of nieuwe personenauto's, bedrijfswagens, bussen, kampeerwagens, caravans en/of aanhangwagens.

Hier  zetten VACO, Bovag en RAI alles nog even voor je op een rij.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...