AMT Diagnose Challenge: Wat leer je in de workshops?

AMT Diagnose Challenge: Wat leer je in de workshops?
Uitdagende technische workshops op een toplocatie. TAC Academy ademt liefde voor auto(sport)techniek. Bij uitstek de locatie om je een hele dag onder te dompelen in diagnose.

Het complete programma van AMT Diagnose Challenge is bekend. In kleine groepen volg je in één dag acht uitdagende workshops van diagnoseprofessionals over uiteenlopende onderwerpen. Dat het event populair is, blijkt uit het aantal aanmeldingen. Het is al bijna volgeboekt. Maar... goed nieuws: wegens succes plakken we er een extra dag achteraan. Welke workshops komen 14 en 15 mei aan bod?

GMTO: diagnosestellen met de scope

GMTO laat je zien laten zien hoe je signalen moet interpreteren en hoe je daarmee het rendement van je diagnose kunt opkrikken. Ook de scope-accessoires komen aan bod, een mooie toevoeging aan scopediagnose!


TAC Academy: diagnosestellen op een vermogenstestbank

Op de hypermoderne Dynastar 4x4-rollenbank laat TAC Academy zien wat de meerwaarde van een vermogenstestbank is bij het diagnosestellen. Wat kan er tijdens zo’n meting allemaal in beeld worden gebracht? En hoe helpt je dat bij het detecteren van diverse storingen?


Explora Airco & Diagnose: ADAS

ADAS-systemen komen steeds vaker voor in voertuigen. TEXA heeft een kalibratiesysteem ontwikkeld dat in staat is om verschillende kalibraties uit te voeren. Explora neemt je mee in het kalibreren van radar en camera’s.


Denso: airconditioningsysteem

Op het gebied van airco- en motorkoelingssystemen heeft marktleider Denso uitgebreide kennis op zak. Daarmee dagen ze je uit tijdens de Diagnose Challenge! De klacht van ‘de klant’ is dat hij/zij het gevoel heeft dat het airconditioningsysteem na vervanging van de compressor toch weer minder goed koelt. Wat is er aan de hand?


ACtronics: zelf reviseren

Revisie van elektronische componenten is een vak apart. ACtronics neemt je mee in het revisieproces en laat je zelf ervaren wat daar bij komt kijken. Van het R&D-traject, waarbij de revisie-oplossing wordt uitgedacht, tot de simulatie tijdens de entrytest en het daadwerkelijk herstellen en vervangen van componenten. Een prachtig kijkje in de revisiekeuken!


Tech360: hybridesystemen

Problemen met accupakketten, HV-elektronica, laad- en boordsystemen: vraagtekens voor de werkplaats. Diagnosestellen aan deze voertuigen vereist kennis van elektrische aandrijf- en veiligheidssystemen. Om veilig te kunnen werken met hoogspanning moet je weten hoe het systeem werkt. Met Tech360 ga je diagnosestellen aan hybridesystemen. Mét het juiste gereedschap en speciale tools.


ADIS Technology: Pass-thru

Moderne voertuigen beschikken over steeds meer elektronische- en rijhulpsystemen. De complexiteit van deze technieken, de reparaties en het onderhoud vormen een uitdaging. Steeds meer werk krijg je alleen gedaan met OEM-tools. Het inleren van trekhaken, ledkoplampen en sleutels, verwijderen van aanpassingswaarden of kaliberen van rijhulpsystemen moet meestal met originele OEM-software uitgevoerd worden. ADIS laat je aan de hand van Pass-thru zien hoe je toegang tot deze software krijgt en biedt inzicht in de digitale wereld van de fabrikant.


Smeets solutions: diagnosestellen met de Autel Maxisys Elite

Met behulp van de Autel Maxisys Elite schijnt Smeets Solutions licht op een uitdagende storing: een uit Japan geïmporteerde Mercedes-Benz geeft een verkeerd lichtbeeld en de koplampunits laten zich niet configureren. Wat is er aan de hand?


Samen met 48 vakbroeders

Wat je geleerd hebt in de workshops, kan je direct toepassen in je eigen werkplaats. Bovendien is AMT Diagnose Challenge goed voor je netwerk, zo leer je 48 vakbroeders kennen die dezelfde passie voor techniek delen. Samen weet je meer!

Wil je meer weten of je direct aanmelden voor AMT Diagnose Challenge? Kijk op Diagnose-challenge.amt.nl/

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...