Auto Prof - AMT Live 2020: HAN Automotive onderzoekt hoe jouw werkplaats er in 2030 écht uit ziet

Auto Prof - AMT Live 2020: HAN Automotive onderzoekt hoe jouw werkplaats er in 2030 écht uit ziet
De uitkomsten van het HAN Automotive Research-onderzoek 'Werkplaats op Weg' in één pakkend beeld samengevat. Welke routes je kan bewandelen? Arno van der Steen en Jarek Keinen wijzen je de wegen!

HAN-Automotive Research onderzocht welke veranderingen in de branche ervoor zorgen dat de werkplaats van nu over een paar jaar niet meer bestaat. Gelukkig hebben zij ook onderzocht hoe jij je autobedrijf levensvatbaar houdt. Geen glazen bol, maar realistisch. Bovendien bieden zij praktische tools die je daarbij helpen.

Het HAN-project ‘Werkplaats op weg’ (WoW) is een begrip geworden in de branche en kan gezien worden als een aanvulling op het onderzoek ‘Werkplaats van de Toekomst’ (WvdT) dat Innovam heeft uitgevoerd in opdracht van OOMT, BOVAG en RAI.

Waar WvdT vooral beleidsmatig, strategisch gericht was op de lange termijn van 2040, heeft WoW de focus op de praktische invulling voor autobedrijven op de middellange termijn (2030).

WoW richt zich op drie grote veranderingen die onze branche beïnvloeden:

  • Veranderingen in voertuigtechnologie. Bijvoorbeeld: informatietechnologie voor besturing, monitoring, communicatie en elektrische aandrijving;
  • Veranderingen in procestechnologie. Bijvoorbeeld Smart Industry ( denk aan: big data, augmented reality, Internet of Things);
  • Veranderingen in klantgedrag. Verschuiving van voertuigbezit naar -gebruik, flexibelere service.

Trendwatchers en futurologen

Voor veel autobedrijven is niet duidelijk hoe de verandering naar de toekomstige werkplaats zal zijn. Er zijn genoeg rapporten, studies en trendwatchers die aangeven wat de verwachting van de verandering is. Maar nergens wordt aangegeven hoe je je autobedrijf levensvatbaar kan houden.

Krantenkoppen die moord en brand schreeuwen dat het autobedrijf bedreigd wordt is echt niks nieuws. Daarbij weten we allemaal dat het universele autobedrijf heeft aangetoond elke uitdaging aan te kunnen, ook al  lijkt het in eerste instantie spannend.

Het HAN-onderzoek naar de werkplaats van de toekomst helpt je daar op praktische wijze bij. Dit onderzoek wil antwoord te geven op de vraag op welke wijze onderhoud en reparatie van auto’s in de toekomst effectief en efficiënt georganiseerd kan worden.  Daarvoor heeft het onderzoeksteam digitale tools ontwikkeld waarmee autobedrijven eenvoudig de gevolgen van de veranderingen kunnen inschatten. Zowel in soort bedrijf als de gewenste personele invulling van deze keuze.

Kennissessie

De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek en wat dat écht kan betekenen voor jouw bedrijf komen HAN- onderzoekers Jarek Keinen en en Arno van der Steen hoogstpersoonlijk uitleggen in hun kennissessie op Auto Prof - AMT Live. Natuurlijk vertellen zij ook meer over de tools die zij ontwikkeld hebben.

The place to be? Kennisdome A, elke beursdag om 18.30 uur.

Heb jij je nog niet aangemeld voor Auto Prof AMT Live? Schrijf je in als gast van AMT (gebruik code 2501), zien we je daar!

Jarek Keiren

Jarek is hoofdzakelijk betrokken bij onderzoeksonderwerpen waarin digitalisatie een rol speelt. Zo werkt hij binnen de HAN mee aan verschillende onderzoeken, waaronder ‘Werkplaats op Weg’. Daarnaast ondersteunt hij diverse interne projecten en begeleid hij studentgroepen bij het uitvoeren van hun project. Jarek heeft de studierichting ICT Media Management afgerond aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Deze studie richt zich op het verbeteren van organisatorische processen waarbij IT een belangrijke rol speelt.

Arno van der Steen

Arno van der Steen, is Senior Projectleider bij HAN Automotive Research. Hij onderzoekt de meer sociaal maatschappelijke kant van de techniek. Wat zijn de gevolgen van de technologische ontwikkelingen voor gebruiksmogelijkheden en welke gevolgen heeft dat voor de mensen in de industrie, het automotive netwerk en de berijders? Zijn interesse voor Smart Mobility en de brancheontwikkelingen zijn altijd de leidraad geweest voor zijn activiteiten, waarbij het gebruik van gegevens en de vertaling daarvan naar de juiste informatie voor gebruikers voorop blijft staan.

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....