Blog: 't centje van Shell

Blog: 't centje van Shell
Niet te missen: bij Shell kun je je CO2-uitstoot compenseren. Wel gemist? Dan vragen ze het nog eens bij de kassa.

"Wilt u nog CO2 compenseren, meneer?" CO2 is hot en Shell heeft iets nieuws bedacht. Voor een cent per liter compenseer je jouw klimaatschade. Oké, alle beetjes helpen, maar de aandacht ligt zo wel heel erg op de autobranche.

“Nee dank je, wel de Airmiles graag.” Airmiles, denk ik, grappig. Die zijn nog schadelijker dan Automiles.

Op de camping in Kroatië tref ik een Nederlander die met het vliegtuig is gekomen. “Scheelt me € 200,-!” Voor ons caravanners geen optie, maar zijn verhaal zet mij aan het denken. Even rekenen leert dat wij met ons vieren én de caravan zo’n 800 kg COuitstoten op het retourtje naar Poreç. De vliegreis van onze landgenoten? 1.205 kilogram, volgens Greentripper.org. Dan rekenen we hun huurauto en het reizen naar Schiphol niet eens mee.

“Wilt u nog compenseren, meneer?” Kost maar € 3,38 voor de hele vakantie. COis goedkoop! Is er een conclusie te trekken? Vliegen is te goedkoop? Op vakantie gaan is slecht voor het klimaat?

Wellicht, maar op vakantie met de auto is minder slecht voor het klimaat én beter voor onze branche. Van onderhoud tot vakantiecheck. En weet je, dat blijft ook nog wel even zo. Geen EV gezien hier. Wie weet straks op de terugweg rond Frankfurt. De IAA staat weer vol met elektrisch nieuws. Zeg, wat doet zo’n EV eigenlijk op zo’n rit? Mét caravan, natuurlijk.

CO2-compensatie bij Shell
CO2-compenseren bij Shell: had ik al gezegd dat je er niet omheen kan?

Lees meer over

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.