Nieuwe bio-olie biedt forse brandstofefficiëntie

Nieuwe bio-olie biedt forse brandstofefficiëntie

0W-20 is de nieuwe norm voor nieuwe auto's. Maar de Italiaanse oliefabrikant Eni, voorheen Agip, gaat nog een stap verder en introduceert ook een bio-0W-20. Vijftien jaar geleden was 10W-40 de norm, tien jaar geleden was dat 5W-30 en nu schrijven Volkswagen, Renault, PSA, GM en Daimler voor nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2020 allemaal 0W-20 voor. Slechts een enkeling, zoals GM, blijft voor diesels nog even vasthouden aan 0W-30, maar de 0W-trend is duidelijk. Die ontwikkeling gaat zo snel dat een aantal autofabrikanten vanaf 2020 een 0W-16 voorschrijft voor benzinemotoren en in Japan wordt al gesproken over 0W-12 en 0W-8. Waar komt die hang naar lagere viscositeit vandaan?

Downsizing is de sleutel

Autofabrikanten downsizen de motoren, passen lichtere constructiematerialen toe, monteren grote turbo's en kiezen voor start-stopsystemen en variabele kleptiming. Om de emissie-eisen van 2030 te halen (40 procent CO2-reductie), verschuift de aandacht naar olie met een lagere viscositeit. 'Dunne' olie veroorzaakt minder wrijving, dus dat lijkt een effectieve manier om brandstof te besparen. Een lagere viscositeit heeft op dit moment de grootste prioriteit, maar kan de olie-industrie die uitdaging aan?

Slijtage en volatiliteit

Eni ziet twee uitdagingen. Vloeistoffen met lage viscositeit hebben een dunnere oliefilm, waardoor het moeilijker is om de oliefilm in stand te houden, met wrijving en versnelde slijtage als mogelijk gevolg. De tweede uitdaging is de volatiliteit, want als de viscositeit daalt, neemt de volatiliteit toe. Bij hoge bedrijfstemperaturen kunnen dan de lichtere uiteinden van de koolwaterstoffen verdampen. Dat duwt de viscositeit omhoog, waardoor elke verbetering van de brandstofbesparing verloren gaat als gevolg van meer wrijving.

Autofabrikanten zijn inmiddels ook heel stellig dat als ze 0W-20 voorschrijven, dat ook voor elke volgende vulling geldt”

Beschikbaarheid van basisvoorraden

Voor de productie van smeermiddelen met lage viscositeit zijn basismaterialen met een lagere viscositeitswaarde, een hogere viscositeitsindex (VI) en een lagere vluchtigheid nodig. Eni maakt 0W-20 met geavanceerde basisoliën uit groep 3 en vooral groep 4. Deze basisoliën zijn duurder dan een 5W-30. Eni levert 0W-20 voor onder andere Volvo, Volkswagen, Porsche, een aantal Japanse fabrikanten en binnenkort volgen BMW en Mercedes-Benz. Autofabrikanten zijn inmiddels ook heel stellig dat als ze 0W-20 voorschrijven, dat ook voor elke volgende vulling geldt.

Bio OW-20 EniEni maakt bio-0W-20

0W-20 zit aan het plafond van de technische mogelijkheden. Toch slaagde Eni er in om een bio 0W-20 te introduceren. Deze bio-olie is gemaakt van een hernieuwbare bron (planten) met natuurlijke bio‑esters. Eni produceert deze olie in eigen huis (Matrica) met eigen technologie, zowel wat betreft de ruwe materialen als de additieven. Eni maakt twee high-performance bio-oliën: de Eni i‑Sint Bio Tech 0W‑20 (voor benzine‑ en hybride auto's) en Eni i-Sigma Bio 10W-30 (voor trucks).

Eni's vlaggenschip

Eni heeft als een van de eerste ter wereld biologische motorolie ontwikkeld: Eni i-Sint Bio Tech 0W-20. Dankzij de bio-ester basisolie presteert de Eni i-Sint Bio Tech 17% beter ten opzichte van de traditionele 0W-20 in de Fuel Economy Test (Sequence VI-D API). De high-performance bio-motorolie draagt zo nog nadrukkelijker bij aan een lagere emissie.

Ingewijden in de olie-industrie noemen de 'bio' 0W-20 de grootste technische ontwikkeling van de afgelopen 25 jaar. Eni i‑Sint Bio Tech 0W‑20 voldoet aan de eisen van alle Japanse hybride auto's en daar zullen de Europese fabrikanten waarschijnlijk snel bijkomen. De voordelen zijn niet te negeren, terwijl de grenzen van de mogelijkheden nog niet eens in zicht zijn.

Dit artikel is gesponsord door Eni

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...