"In onze werkplaats is 10 procent van de auto's elektrisch"

"In onze werkplaats is 10 procent van de auto's elektrisch"

Autotechniek staat niet stil. Veranderingen komen sneller dan je verwacht. Hoe snel dat kan gaan, vertellen Andrew van Doorn en Geerd Gremmen van Hyundai-dealer Wittenberg in Amersfoort. "Vijftien jaar geleden was een laptop in de werkplaats bijzonder. Nu werken we hier dagelijks aan elektrische auto's."

Chef werkplaats Andrew van Doorn (36) en diagnosespecialist Geert Gremmen (59) weten alles van Hyundai. Zelfs de allernieuwste modellen hebben weinig geheimen voor de twee autotechnici.

Andrew van Doorn begon zijn loopbaan als assistent autotechnicus en volgde aansluitend de opleiding tot tweede autotechnicus, apk keurmeester, eerste autotechnicus en diagnosetechnicus.

“Toen ik begon, was er weinig aandacht voor elektronica en storingdiagnose”, vertelt Andrew. “CAN-bus was net nieuw. In de werkplaats kwam je nauwelijks computers tegen. Dat is nu wel anders. Tegenwoordig is een laptop of diagnose-apparatuur net zo onmisbaar voor het werk als een gereedschapskar.”

Abacadabra

Collega Geert heeft van huis uit geen autotechnische achtergrond. Hij is opgeleid als elektrotechnicus. “Op mijn 32e ben ik overgestapt naar de autowerkplaats. Mijn ervaring met elektrotechniek is een voordeel. Storingdiagnose, de scope en werken aan hoogspanningssystemen zijn voor mij geen abacadabra.”

Wij volgen alle introductiecursussen van Hyundai”

Andrew en Geert hebben zelf meegemaakt hoe snel de ontwikkelingen in het autobedrijf kunnen gaan. De afgelopen drie jaar introduceerde Hyundai nieuwe modellen met nieuwe aandrijftechnieken: hybride, plug-in hybride, elektrisch en waterstof. De nieuwe elektrische Hyundai Kona en ook de Hyundai Ioniq zijn erg populair onder leaserijders. In korte tijd zijn er heel veel van verkocht.

50.000 kilometer

Andrew: “Sinds de introductie van de Hyundai Kona is het hard gegaan. Vóór 2018 kregen we nooit elektrische auto’s in de werkplaats. Nu is gemiddeld 10 procent elektrisch. Daarnaast werken we veel aan hybrides en plug-in hybrides. De komende jaren wordt dat alleen maar meer. Sommige klanten rijden 50.000 kilometer per jaar met hun elektrische auto. Die auto’s komen regelmatig terug voor onderhoud en software-updates.”

De boodschap is duidelijk: elke werkplaats krijgt vroeg of laat met de nieuwe aandrijftechniek te maken. Hoe bereid je jezelf daar op voor? “Wij volgen alle introductiecursussen van Hyundai”, vertelt Geert. “Daar leren we alles over de nieuwste modellen en technieken. En we hebben met het team een NEN 9140-cursus gedaan.”

Niet bang zijn

De NEN 9140-cursus is voor elke werkplaats een goede start, vindt Geert. “Je leert er de basis over elektrische auto’s. Op het hoogspanningssysteem van een elektrische auto kan 300 tot 400 Volt staan. Als je de auto niet eerst spanningsvrij maakt, is dat levensgevaarlijk. Zonder basiscursus mag je in de werkplaats bij wijze van spreken niet eens naar een elektrische auto kijken. Laat staan er aan werken.” Andrew vult aan: “Je merkt soms dat autotechnici wat bang zijn voor elektrotechniek. Dat is nergens voor nodig. Een elektromotor is net als een verbrandingsmotor: de basistechniek is altijd hetzelfde. Met de juiste vakkennis en het juiste gereedschap kan iedere autotechnicus leren om aan een elektrische auto te werken.”

Ben jij klaar voor de toekomst?

Volg het AMT/OOMT Webinar op 18 juni 2019! De auto van de toekomst heeft jou zeker nodig. Maar hoe? Welke technieken kom je straks in de werkplaats tegen? Welke vakkennis en equipment heb je daarvoor nodig? Tijdens het AMT/OOMT Webinar ontdek je hoe je jezelf zo goed mogelijk voorbereid op de auto van morgen. Aanmelden voor het webinar kan via www.amt.nl/aanmelden-webinar

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...