Bedrijven Morimura Group tekenen joint venture Solid Oxide Fuel Cells

Bedrijven Morimura Group tekenen joint venture Solid Oxide Fuel Cells

Vier bedrijven binnen de Morimura Group gaan een joint venture aan: Noritake, Toto, Insulators en NGK Spark Plug. Doel is een nieuw systeem van energie opwekken te realiseren.

Vier bedrijven binnen de Morimura Group hebben gezamenlijk een memorandum van overeenstemming gesloten over de totstandbrenging van een joint venture voor Solid Oxide Fuel Cells (SOFC) en zijn overeengekomen om voor de oprichting van de joint venture een concreet plan op te stellen.

De verwachting is dat SOFC, waarvan elk van de genoemde ondernemingen in het bezit is van de technologie, ook op kleine schaal een zeer efficiënt systeem voor het opwekken van energie zal gaan realiseren. Bovendien is de verwachting dat het een van de middelen wordt dat de energie- en milieuproblematiek op verschillende terreinen zal gaan oplossen. Hierbij valt onder meer te denken aan thuisgebruik, maar ook aan zakelijk en industrieel gebruik.

Hoge technische moeilijkheidsgraad

De ontwikkeling van SOFC heeft een hoge technische moeilijkheidsgraad, aangezien er voor het kernmateriaal voor energieopwekking gebruik wordt gemaakt van keramiek en de technologie werkt bij hoge temperaturen in een reactieve atmosfeer.

De belangrijkste problemen voor commercialisering en praktische toepassing van SOFC zijn de lage kosten en de hoge duurzaamheid, maar het realiseren van het onderzoek naar en de ontwikkeling van een levenslange evaluatie en de bijbehorende technologieën zal een lange tijd in beslag nemen.

Bovendien zijn er aanzienlijke inspanningen en investeringen nodig voordat het product in de handel kan worden gebracht.

Daarom gaan vier bedrijven binnen de Morimura Group samenwerken om de bedrijfswaarde van de JV te maximaliseren teneinde de winstgevendheid van de JV te vergroten.

Dit artikel is gesponsord door NGK-NTK.

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....