Turbo vervangen? Laat de turbomarkt niet lopen

Turbo vervangen? Laat de turbomarkt niet lopen

Turbo-reparaties zijn arbeidsintensief en risicovol; als het fout gaat, kan je er als garagehouder behoorlijk bij inschieten. Maar er zijn manieren om de technische en financiële risico's uit te sluiten. Hoe dan?

Bij de meeste universele autobedrijven komen zoveel verschillende merken auto's en turbo's over de vloer, dat het niet eenvoudig is om te weten wat de juiste werkwijze is.

Gemiddeld vervangen technici slechts een paar keer per jaar een turbo, waardoor het niet meevalt om er handigheid en ervaring in te krijgen. Sommige technici zien zelfs op tegen de vervanging van een turbo.

Maar als je de werkelijke oorzaak van het defect wegneemt voordat je een nieuwe turbo monteert en bij dat proces ondersteuning krijgt, dan weet je zeker dat je er als garagehouder niet bij inschiet.

Vervang de filters op tijd

Turbo's zijn heel sterk, maar ook kwetsbaar. Als ze kapot gaan is dat meestal door een oorzaak van buitenaf. Bijvoorbeeld door te weinig of vervuilde olie. Ook schade door water en condens komt voor. Vaak is de oorzaak achterstallig onderhoud. Vervang daarom altijd brandstof- en oliefilters op tijd en vergeet het luchtfilter niet, want een zandkorrel in de aanzuiglucht kan veel schade veroorzaken. Controleer ook de olietoevoer- en olieafvoerleidingen en de oliezeefjes en let goed op verstopte EGR- en roetfiltersystemen.

Als je maar weet wat je doet

Eigenlijk is het vervangen van een turbo niet zo heel moeilijk, als je maar precies werkt en weet wat je doet. Wist jij dat je een turbo nooit bij de actuator, actuatorasje of het vacuümslangetje moet beetpakken?

De turbomarkt groeit snel en is veel te interessant om te laten lopen”

Er zijn veel verschillende turbo's en ze moeten allemaal op een andere manier vervangen worden. Weet jij bij elke specifieke auto wat je wel en niet moet doen? Zo niet, dan is de kans op herhalingsschade groot.

Twee weten meer dan één

De turbomarkt groeit snel en is veel te interessant om te laten lopen. Dat hoeft ook helemaal niet, want met een beetje hulp weet jij straks precies hoe je een turbo moet vervangen. Het is tenslotte geen regulier onderhoud en juist dan is alle hulp welkom bij het stellen van een ingewikkelde diagnose.

Zou het niet fijn zijn als een specialist jou traint en jou aan duidelijke voorschriften helpt? En dat je hem kunt bellen als je er even niet uitkomt om samen naar een oplossing te zoeken?

Vertrouw op je leverancier

Zoals dealers terugvallen op hun importeur, zo kunnen universele autobedrijven vertrouwen op hun leverancier. Bij Turbo's Hoet kan een autobedrijf TurboPartnerworden en dan ben je letterlijk partner van Turbo's Hoet. Je krijgt na een TurboTraining toegang tot de turbo‑kennisbank van Turbo's Hoet. Dat is een online diagnosehulp die je helpt met de oorzaak en de oplossing.

Door de ondersteuning vóór, tijdens en na de montage van de turbo en met behulp van de instructies die gebaseerd zijn op het turbo-artikelnummer, beschik jij over specifieke informatie van de auto en turbo waar jij aan werkt. Dat garandeert een optimale montage.

Garantie en ondersteuning voor iedereen

TurboPartner of niet, alle garagisten kunnen bij Turbo’s Hoet rekenen op GeenGezeurGarantie en technische ondersteuning vóór montage. Het werkt als volgt. Om te zorgen dat je de juiste instructies krijgt en aanspraak kunt maken op een jaar GeenGezeurGarantie, registreer je de turbo vóór montage. Binnen een half uur na de registratie belt Turbo's Hoet jou op om samen met jou door te nemen hoe je de turbo het beste kunt vervangen.

Met ondersteuning vóór, tijdens en na de montage beschik je altijd over de juiste informatie”

Je ontvangt de juiste montage‑instructies per mail en weet precies wat je moet doen. En stel nu dat de turbo weer binnen twaalf maanden stuk loopt? Dan ontvang je via GeenGezeurGarantie gratis een vervangende turbo.

Ook het arbeidsloon is gedekt

Natuurlijk hebben de TurboPartnerswel een paar extra voordelen. Naast de GeenGezeurGarantie ontvangen zij TurboInsurance. Mocht er iets mis gaan na montage van de turbo, dan krijgen de TurboPartners niet alleen gratis een vervangende turbo, maar de verzekering dekt ook de vergoeding van de arbeidsuren die in de garantie is gestoken. Ook als jij zelf de montagefout hebt gemaakt.

Zo worden eerst de technische risico's uitgesloten en daarna de financiële. Dit is de beste manier om een interessante reparatie vakkundig in eigen garagebedrijf uit te voeren.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...