Effectieve website? Zeven tips voor de juiste landingspagina

Effectieve website? Zeven tips voor de juiste landingspagina

Hoe gebruiksvriendelijker je website, hoe prettiger de klantervaring en hoe groter de kans dat mensen niet alleen rondkijken maar daadwerkelijk iets kopen of in actie komen. Elke doelgroep heeft zijn eigen wensen. Waar moet je op letten? DTG geeft zeven tips over de juiste landingspagina.

Sponsored content door DTG

Sommige foefjes zijn logisch te beredeneren. Oudere mensen zien bijvoorbeeld liever grotere letters dan jongeren. Andere ideeën kun je testen. De landingspagina is daarin een sleutelelement. Dit is de pagina waar een bezoeker terechtkomt na het klikken op een advertentie via een link in je nieuwsbrief of een post op social media. Vaak de eerste indruk van jouw bedrijf. Hier staat of valt je campagne mee. Een goede landingspagina bevat deze elementen:

1. Relevantie

Zorg dat de inhoud van je landingspagina naadloos aansluit bij de aanleiding van de klant om je website te bezoeken. Zocht je bezoeker naar gele schoenen, maar ziet hij of zij op de landingspagina alleen blauwe schoenen? Dan is de ‘terugknop’ snel gevonden. Funest voor je kwaliteitsscore.

2. Duidelijke tekst

Zorg voor een korte, bondige tekst, met een informatieve kop. Zet er duidelijk in wat een product of dienst inhoudt. Wees hier niet terughoudend met het vermelden van de prijs. Gebruik een opsomming om specificaties of belangrijke eigenschappen te benadrukken.

3. Afbeeldingen

Maak het visueel: zet niet alleen een producttekst op de landingspagina maar zet er ook altijd een afbeelding bij. En wil je je echt onderscheiden? Kies dan geen stockfoto, maar laat een professionele fotograaf langskomen om foto’s te maken van jouw product.

4. Eenvoud

Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Minimaliseer banners, links en navigatie. Zo voorkom je dat mensen de landingspagina verlaten voordat ze een goed beeld hebben van je bedrijf of product.

5. Een goede call-to-action (CTA)

Dat is meestal een knop om iets te kopen of contact op te nemen. ‘Koop nu’, ‘Reserveer nu’ of ‘aan winkelmandje toevoegen’, bijvoorbeeld. Geef deze een opvallende kleur (liefst groen) en laat de knop op meerdere plaatsen op de pagina terugkomen.

6. Gebruik afwisselende teksten

Een eenvoudige reactiemogelijkheid Je wilt het je klant zo gemakkelijk mogelijk maken. Is het echt noodzakelijk dat je om iemands postcode vraagt? Is de geboortedatum essentieel? Elke extra stap die een klant moet zetten kan hem of haar verjagen. Hou het simpel en vraag alleen om het strikt noodzakelijke. De rest kan later ook.

7. Een landingspagina voor elk kanaal

Er zijn meerdere manieren om je doelgroep en je klanten te bereiken. Denk aan een e-mail nieuwsbrief, social media en/of SEA. Klanten die via verschillende kanalen binnenkomen hebben verschillende verwachtingen. Maak daarom specifieke landingspagina’s voor elk van die kanalen. Dat biedt je de volgende voordelen:

  • Je kunt je boodschap precies aansluiten op wat en hoe je op elk kanaal communiceert;
  • Je kunt je aanbiedingen eenvoudig personaliseren. Zo kun je een nieuwsbrief met naam richten aan de ontvanger: ‘Beste mevrouw Jansen’. Als de landingspagina dan ook goed aansluit bij haar behoeftes, voelt mevrouw Jansen zich persoonlijk aangesproken;
  • Je kunt een bepaalde doelgroep aanbiedingen op maat doen. Bijvoorbeeld: ‘Speciaal voor onze facebookvrienden hebben wij een schitterende aanbieding’. Bezoekers kunnen dan alleen via dat kanaal bij deze aanbieding komen.

Hoe maak je betalende klanten van websitebezoekers?

Je hebt als ondernemer een goed beeld van de doelgroep en een heldere website. De basis is op orde. Maar nu. Je wilt meer websitebezoekers zonder daarvoor (al teveel) te betalen. En dan wil je deze bezoekers omzetten naar betalende klanten. Hoe doe je dit? Waar begin je?

Vraag nu gratis aan: ‘Maak betalende klanten van je websitebezoekers’

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...