AMT Maanddossier maart 2018

In dit Maanddossier vind je video’s en artikelen die de maart-editie 2018 van jouw vakblad AMT aanvullen. Met deze extra informatie vergroot je jouw kennis over de gepubliceerde onderwerpen. Ook tref je hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet je zeker dat je niets mist!

AMT 3, pagina 7

Diagnosetips uit de praktijk

Het deurmechaniek van de Peugeot 1007 werkt als volgt:
Als de deurhandel opengetrokken wordt, of als het knopje bediend wordt om de deur te openen, stuurt de regeleenheid-schuifdeuren de motor van de slotontgrendeling aan. Hierdoor komt de deur achter uit het slot. Tegelijkertijd wordt de motor van de slotplaat aangestuurd om de slotplaat iets naar buiten te sturen.

In het deurslot zit ook een microschakelaar die een 12 volt-signaal uit de bsi kort aan massa legt op het moment van openen / sluiten. Als dit signaal geregistreerd wordt, stuurt de deurregeleenheid de motor van de schuifdeuren aan totdat het contact “einde-opening” bediend wordt.

Sluiten werkt precies andersom. De motor van de schuifdeur wordt aangestuurd totdat de microschakelaar in het slot registreert dat de deur gesloten is. Op dat moment wordt de slotplaatmotor geactiveerd die de deur helemaal sluit.

AMT 3, pagina 12

GMTO Storingsdiagnose: Waarom belast meten?

Waarom is het spanningsverlies over een overgangsweerstand veel groter als het circuit belast wordt? AMT rekent het voor en legt uit hoe je een V4-meting doet.

AMT 3, pagina 17

Opgelost op AMT Garageforum: Volvo houdt steeds in

Een Volvo S40 houdt om de paar seconden even in en gaar vervolgens in noodloop. Hoe die precies loopt? Bekijk de video hieronder. Wat de oorzaak van deze storing was? Wil je dat nalezen op het AMT Garageforum, klik dan hier.

AMT 3, pagina 23

ATC-verslag Formule 1-techniek

Benzine ontsteken in een voorkamer

In 2016 kwam er enige info naar buiten over het Mahle TJI-systeem (Turbulent Jet Ignitionmet voorkamerinjectie en ontsteking. Mahle beloofde later met meer details te komen. Dat gebeurde niet. Wel weten we inmiddels dat alle grote autofabrikanten met die voorkamertjes experimenteren. Behalve Mazda dan, dat volgt zijn eigen weg, zoals je eerder in AMT 3 las, of hier nog in de digitale AMTWat we weten over Mahle TJI lees je hier. 

AMT 3, pagina 33

Bandenservice in 2018: Deel je ervaringen

AMT 3, pagina 45

Thema Aircoservice in de praktijk

Back to Basics met het aircosysteem

Wil je diagnose stellen aan een airco-installatie, dan helpt het wanneer je de werking echt goed begrijpt. AMT helpt met een Back to Basics over het principe van de mobiele airco. 

AMT 3, pagina 50

Thema Aircoservice in de praktijk

Airco brokken

Zonder F-gassencertificaat mogen leveranciers geen koudemiddel leveren. AMT maakte eerder een training die opleidt voor dat certificaat mee bij Bosch. 

Ook belangrijk: welke problemen kom je allemaal tegen bij airco-onderhoud? En: Hoe werkt het ultrasoon reinigingsapparaat van Wynn’s? 

AMT 3, pagina 57

Mazda SpCCI

SpCCI en HCCI

In Oog voor Techniek in AMT 10 van vorig jaar bespraken we Mazda’s SpCCI-verbranding. En alweer zeven jaar geleden gingen we in op Mazda’s SkyActiv G-benzinemotor en SkyActiv D-dieselEn in 2014 bespraken we de techniek van Mazda’s pad naar de ideale verbrandingsmotorWil je SpCCI nog eens uitgelegd hebben? Bekijk de heel duidelijke video van Engineering Explained. 

AMT 3, pagina 65

Oog voor Techniek

Meer koplamptechniek

Koplampen worden steeds geavanceerder. Al in 2011 toonden we led-koplampen en vorig jaar de geavanceerde led-lcd-koplampen van Hella.

AMT 3, pagina 66

Wat gaat er mis met de bougies in de BMW N43-motoren?

NGK’s garantieafdeling ontving een aantal klachten over de ZKBR7A-HTU bougies in de BMW N43 (4-cilinder) of N53 (6-cilinder). Er werd garantie geclaimd vanwege ‘defect of ‘overslaan’. Oorzaak en oplossing? Bekijk het TSB van NGK over dit onderwerp 

AMT 3, pagina 67

Techniek van Toen

‘Echte airco’s werken met een compressor’

In 1973 was de airco nog niet zo ‘cool’. Er werd nog naar hartenlust gevuld met koudemiddel R12, goed voor een GWP-score van 10.900. Dat wil zeggen dat 1 kg koudemiddel R12 evenveel broeikaseffect geeft als 10.900 kg CO2. Niet gek dat dat goedje is verbannen.

In ‘Techniek van toen’ van deze maand hebben we je beloofd voor te rekenen hoeveel kilometer rijden hetzelfde broeikaseffect geeft als een aircovullinkje R1234yf, R34 of R12.

En nu we toch aan het rekenen zijn geslagen gaan we nog even door: hoe groot is het effect van al het ontsnappende R134a en R1234yf van alle Nederlandse personenauto’s bij elkaar?
De airco vs de uitlaat: lees hier ons rekenwerk.

Het complete aircoverhaal uit AMT 7 van 1973 vind je hier.

AMT 3, pagina 77

Productnieuws

Video: Nieuwe mega macs 77

Hella introduceert de mega macs 77. Op de AutoTechnica in Brussel kun je kennismaken met het nieuwe topmodel van Hella’s lijn van diagnoseapparaten. Eerder al tijdens Innovision 2018 presenteerde Hella de 77 aan genodigden. Een video van deze presentatie zie je hieronder:

Gemist in de nieuwsbrief – maart 2018

CarProf-formule focust ook in 2018 op overstappen naar de universele garage

De groeiende CarProf-formule heeft de plannen voor 2018 gepresenteerd. De volle zaal toonde niet alleen de groei van het afgelopen jaar, maar ook de ambities van leden. CarProf richt zich ook in 2018 op de directe concurrent, de merkdealer. “In 2017 heeft de Overstapcampagne geleid tot een significante toename van nieuwe klanten. Ook in 2018 zal sterk ingezet worden op de boodschap om over te stappen naar het universele equivalent van de dealer.”

Lees het hele bericht

Mercedes-Benz ‘Factory 56’ fabriek modernste ter wereld

Mercedes-Benz Cars heeft in Sindelfingen de eerste steen gelegd van de zogenoemde Factory 56, volgens Das Haus de modernste autofabriek ter wereld.Mercedes-Benz Cars heeft in Sindelfingen de eerste steen gelegd van de zogenoemde Factory 56, volgens Das Haus de modernste autofabriek ter wereld. Digitaal, flexibel en duurzaam zijn de sleutelwoorden in de nieuwe productiefaciliteit. De Factory 56-fabriek staat, zo zegt het merk, ‘voor een nieuwe manier van auto’s bouwen’. “Als uitvinder van de auto vinden we ook de autoproductie opnieuw uit”, aldus Markus Schäfer, lid van de divisieraad van Mercedes-Benz Cars, Production & Supply Chain.

Lees het hele bericht

Andere berichten:

Halve finalisten ‘Kentekenloket van het Jaar 2018’

Column: 1 graad extra

Malafide autosloper veroordeeld tot driekwart miljoen euro schadevergoeding

‘Meer rendement met aandacht voor talent’

Opgroeien met AMT

Zo verkoop je meer banden en uitlijnbeurten!