Amt maanddossier maart 2016

In dit maanddossier vind je informatie behorend bij de maart-editie 2016 van jouw vakblad AMT. Met deze aanvullende informatie kun je jouw kennis over de gepubliceerde onderwerpen verder vergroten. Ook tref je hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet je zeker dat je niets gemist hebt!

AMT 3, Pagina 6

Reis door de tijd

Op de Tijdlijn in het jubileumnummer verwijzen we naar tal van artikelen uit het verleden. Hier lees je er een aantal terug.

Bij het kader over alternatieve brandstoffen vind je een artikel uit 1938 over het rijden op kolen. en een artikel over veilig rijden op acytyleengas uit 1942. We kijken terug op een heel vroeg diagnoseapparaat uit 1956.

De snelle groei van het wagenpark na WO II wordt geïllustreerd door de introductie van auto’s voor ‘de gewone man’. Zo gingen we in 1961 in op de techniek van de toen ultramoderne Renault 4. Brandstofbespaarders, de Ecored was in 1952 een van de eerste. Later kwamen er talloze bij. We zijn er nooit erg enthousiast over geweest.

Veiligheid vonden we in 1949 wel ok, maar niet als daarvoor de maximum snelheid naar 90 km/u moest. Misschien wel het belangrijkste artikel in de AMT-historie vertelde in 1984 alles wat je moest weten over de APK 2, die in 1985 inging. 

In 1990 was er al veel gebeurd op uitlaatgasgebied, maar ook daarna zijn uitlaatgassen veel en veel schoner geworden. In 1990 bekeken we het effect van loodhoudende benzine op de driewegkatalysator. 

In 2002 voorspelde GM dat ze in 2010 100.000 brandstofcelauto’s zouden produceren. Inmiddels weten we dat het pensioen van Otto en Diesel nog wel even op zich laat wachten. Ten slotte motorvervuiling. Een artikel uit 2010 met praktische tips bij turboproblemen is ook vandaag nog heel actueel.

AMT 3, pagina 14

De Keurige Opel met kuren

Monteur Van der Spek vindt ‘het Lek’. Lees hier het artikel uit 1964.

AMT 3, pagina 25

Mégane loopt niet lekker stationair

Bekijk hier het YouTube-filmpje om te zien hoeveel speling het oud vliegwiel had. Ook benieuwd hoeveel speling het vliegwiel eigenlijk hoort te hebben? Klik dan hier.

AMT 3, pagina 62

Jongeren in het autobedrijf

Hoe haal je het beste uit jongeren in het autobedrijf? Auto-ondernemer Harry Zuur deelde zijn ideeën met AMT. Lees het artikel hier terug.

AMT 3, pagina 93

De autotoekomst in 1980

In 1981 keken we 20 jaar vooruit. We zagen wel de voordelen van thuis trainen, maar niet de internet-datarevolutie die dat mogelijk maakte. Tja, voorspellen blijft moeilijk, zeker als het om de toekomst gaat. Je leest hier het hele artikel.

AMT 3, pagina 96

Nieuwe Mercedes Diesel

Veel interessante details in de nieuwe Mercedes diesel. We konden ze niet allemaal kwijt op de pagina’s in AMT 3. Hier meer info.

AMT 3, pagina 100

Carburateur vs Injectie

DI in 1954 en 1955 In AMT 4 van 1954 maakte AMT kennis met directe inspuiting op de Mercedes 300 SL. We wisten er nog niet het fjne van. In AMT 1 van ‘55 wel. Leuk om te lezen!

AMT 3, pagina 110

Goodyear

Een band als een bol, dat is Goodyears idee voor het rubber onder de toekomstige autonome auto. Hoe Goodyear dat voor zich ziet? Bekijk de video.

AMT 3, pagina 120

Nog meer telematica

De truckbranche is al een stukje verder met op afstand uitlezen van gegevens. Zie het artikel Wat leest de truckwerkplaats al op afstand uit? Maar telematica is meer dan op afstand de EOBD kunnen uitlezen. Car-to-X is een belangrijke ontwikkeling voor de stap richting autonoom rijden. Alles over Car-to-X vind je op deze dossierpagina.

Gemist in de NB