AMT Maanddossier februari 2018

In dit Maanddossier vind je video’s en artikelen die de februari-editie 2018 van jouw vakblad AMT aanvullen. Met deze extra informatie vergroot je jouw kennis over de gepubliceerde onderwerpen. Ook tref je hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet je zeker dat je niets mist!

AMT 2, pagina 7

Opgelost op AMT Garageforum: Wat is de oorzaak van de motorschade?

Als je het artikel of het topic hebt gelezen ben je wellicht nog niet helemaal overtuigd van de oorzaak. Het is goed te weten dat de 1.4 Multi-Airmotor functioneert weer zoals het hoort. Wil je alle foto’s zien, klik dan op deze link. Neem deel aan de discussie op het Garageforum.

AMT 2, pagina 25  

Auto’s duurder door WLTP? 

Ja daar lijkt het voorlopig wel op. Als NEDC via WLTP en CO2mpas-omrekening 6 procent hoger uitkomt dan een rechtstreekse NEDC-meting, dan is ook de BPM hoger. Lees AMT’s eerdere analyse over dit onderwerp hier terug. 

AMT 2, pagina 27

Meer rapporten 

Elk jaar ondervraagt KPMG vele managers en CEO’s in en om de autobranche over hoe zij ontwikkelingen zien voor de toekomst. Het levert elk jaar interessante rapporten op. Kijk bijvoorbeeld het Global Automotive Executive Servey-rapport van 2016 terug (PDF, Engelstalig). Bedenk je wat er uitgekomen is en lees dan de 2018 resultaten. Een samenvatting vind je hier op amt.nl, het hele 2018-rapport lees je op deze interactieve website. 

  AMT 2, pagina 43 

TI-websites van onderdeelfabrikanten 

Onderdeelfabrikanten zijn toeleveranciers van de auto-industrie. Om het machtsevenwicht tussen auto- en onderdeelfabrikanten in stand te houden, is het voor die laatsten van groot belang dat er een gezonde afzetmarkt van universele bedrijven blijft. Misschien wel om die reden proberen ze het universeelbedrijf zo goed mogelijk te helpen bij montage van hun onderdelen. Hier een lijstje met links naar deze TI-websites: 

Brembo 

Federal Mogul (oa: Champion, Jurid, MOOG) 

Gates 

Hella 

NGK 

Schaeffler (LUK, INA, FAG) 

Tenneco 

TRW

Valeo 

AMT 2, pagina 55
De moeite waard om het hele verhaal van de Ford Zephyr te lezen. 'Monteur van der Spek' blijkt een vlotte schrijver, zeker voor jaren '50 begrippen.

De moeite waard om het hele verhaal van de Ford Zephyr te lezen. ‘Monteur van der Spek’ blijkt een vlotte schrijver, zeker voor jaren ’50 begrippen.

Techniek van Toen: Ford Zephyr met hartproblemen 

Nog even in kort: 1958, een Ford Zephyr komt in de werkplaats van AMT-lezer Slappendel. De auto slaat op hogere toeren over en trekt steeds slechter. De monteur denkt aan een probleem in de motor. Die blijkt in orde. Als hij de ontsteking controleert ziet hij dat de contactpunten lelijk zijn ingebrand. Een nieuw stel contactpunten wordt gemonteerd en het probleem lijkt opgelost.

Voor even dan, want niet veel later komt de Ford met hetzelfde probleem terug. Weer worden de contactpunten vervangen, maar dat helpt wederom maar even. Met de handen in het haar schakelt Slappendel AMT-‘Monteur van der Spek’ in. Hij gaat op onderzoek uit. Vindt het probleem en lost het op. Hij vraagt AMT-lezers of zij een gokje willen doen naar de oplossing. 

Het lukte de AMT-redacteuren in 1958 net niet om 'Het lek' op één pagina te krijgen.

Het lukte de AMT-redacteuren in 1958 net niet om ‘Het lek’ op één pagina te krijgen.

AMT-lezers hebben hun hoofd gebroken over de 'hartklachten' van de Ford Zephyr. Een lastig geval zo blijkt, want niemand weet uiteindelijk de werkelijke oorzaak te bedenken.

AMT-lezers hebben hun hoofd gebroken over de ‘hartklachten’ van de Ford Zephyr. Een lastig geval zo blijkt, want niemand weet uiteindelijk de werkelijke oorzaak te achterhalen.

De oplossing 

De boosdoener blijkt de bobine, om duistere redenen is deze ooit verwisseld en is er een 6 volts bobine geplaatst, terwijl dit een 12 volts bobine moet zijn. De bobine heeft de AMT-lezers op een dwaalspoor gezet, want geen enkele techneut, alhoewel een enkeling dichtbij was, was in staat deze diagnose te stellen.

 

 

 AMT 2, pagina 59  

GroupAuto verbindt klant en voertuig 

De strijd om de OBD-poort is losgebarsten. Werkplaatsformules investeren in eigen telematicaplatformen om klanten en voertuigen digitaal aan zich te binden.  Volgens hun visie noodzakelijk om als universeel autobedrijf te overleven in de toekomst. Niet alleen GroupAuto investeert in eigen telematica-oplossingen. Bosch Car Service lanceerde onlangs de Bosch Car Connector met bijbehorende app.  

Fabrikanten en merkdealers leggen klanten aan een digitale ketting. Om ze te binden, maar ook vanwege de data. Die levert namelijk best wat op: big data is big business. Maar van wie is die data eigenlijk? 

Het laatste woord is aan de klant. Loopt die warm voor de dongel? 

Gemist in de nieuwsbrief 

Auto’s duurder door WLTP-test, hoe zit dat? 

Onrust tot in het parlement, meteen al begin januari, in verband met de autoprijzen. Want schokkend verhaal in De Telegraaf, door invoering van de WLTP-test worden nieuwe auto’s tot wel vijftien mille duurder! Kamerleden denken vast aan hun volgende (dienst)auto en stellen vragen. Dit kan niet de bedoeling zijn! Wij vragen ons eerst af: waar komt de prijsstijging nou precies vandaan?

 

Champion Service Point, nieuw garageconcept met lage instap 

Champion lanceert samen met Brezan Automaterialen een gloednieuw garageconcept in Nederland. Het Champion Service Point netwerk biedt naar eigen zegge een totaaloplossing in auto-onderdelen zodat garagebedrijven hun vakmanschap optimaal kunnen benutten. Hoe zit dat?

Ford-fabriek gebruikt als eerste ‘Iron Man’ exoskeletten 

Gaat het grote publiek straks wel aan de batterij-elektrische auto? 

Welk merk reed de meeste emissievrije kilometers (en is dat relevant)? 

Autec-VLT komt met schaarbrug voor steeds groter wordende bestelauto’s 

ViaBOVAG: nieuwe digitale occasion showroom