Finale AMT Autobranche Mega Top 10: EV of APK-deeltjesteller?

Finale AMT Autobranche Mega Top 10: EV of APK-deeltjesteller?
Tijdens een belrondje ontdekten AMT-‘rechercheurs’ Elco en Erwin dat de invoering van de APK-deeltjestest per 1 juli, uitgesteld zou worden.

De finale! De twee allerbest gelezen artikelen op AMT.nl in 2022. Op 2 staat dé vraag van dit decennium en op 1 de gebeurtenis van dit jaar. En het gaat over de EV en de APK-deeltjesteller…

Steeds meer elektrische auto’s, steeds meer laadpalen en vanaf 2030 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer. Daarmee ligt dé vraag van dit decennium voor de hand: Vraagt een EV echt minder onderhoud? Die vraag zouden we natuurlijk kunnen stellen aan allerlei deskundologen. AMT koos een andere weg. We lieten de cijfers aan het woord. Welk verhaal zij vertelden? Je ontdekt het in AMT’s Autobranche Top 10 nummerrrr 2!

Klopt, geen olie meer. Maar over arbeid, en zeker over  onderdelen en banden mogen werkplaatsen tot nu toe niet klagen.
Klopt, geen olie meer. Maar over arbeid, en zeker over onderdelen en banden mogen werkplaatsen tot nu toe niet klagen.

Hijgerig nieuws

Na al dat aftellen komen we bij de nummer 1. Daarvoor gaan we terug naar een warme zomerdag: 10 juni 2022. Tijdens een belrondje ontdekten AMT-‘rechercheurs’ Elco en Erwin dat de invoering van de APK-deeltjestest per 1 juli, uitgesteld zou worden. Normaalgesproken is AMT meer van de diepgang en de achtergrond dan van het hijgerige nieuws. Deze keer waren we toch echt de eerste. Een paar dagen later voegden we de achtergrond toe. Aan de pageviews te zien, heb je dat allemaal al gevolgd. Maar nu is het officieel de nummer 1, dus lees je het hier nog eens terug.

Experimentje

De deeltjesteller als winnaar dus. Vanaf nieuwjaarsdag kun je er echt mee aan de slag. Tijdens Oud-en-nieuw zou je alvast een experimentje kunnen doen. Meet de omgevingslucht als het vuurwerk op zijn hevigst is. Is die APK-goedkeur? Laat maar weten op amt@vmnmedia.nl.

Prettige jaarwisseling! (En vergeet je vuurwerkbril niet.)

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Het digitaal service boek invullen is dagelijkse kost in het autobedrijf. Waarop moet je letten?

Digitaal service boek invullen: waar moet het autobedrijf op letten?

Het traditionele onderhoudsboekje maakt steeds vaker plaats voor het digitaal service boek (DSB). Dat goed bijhouden vraagt werk van het autobedrijf. Waar moet je op letten?

Van de Kleuster Freegones last mile transportfiets via de Master-bestelauto’s tot de E-Tech C- en T-trucks, van 650 kg tot 44 ton, Renault Trucks biedt het allemaal elektrisch.

Hoe praktisch en economisch zijn elektrische Renault Trucks?

Batterij-elektrische trucks? Die zijn te duur en komen niet ver genoeg, toch? "Nee", zegt Renault Trucks bij de start van de productie van zijn E-Tech T- en C-modellen in de fabriek in het Franse Bourg en Bresse. Eerst zien dan geloven? Die uitdaging nemen de truckbouwers met het rode Renault-logo aan.

De producten van Wolf Oil uit Hemiksem onder Antwerpen vinden hun weg naar meer dan 100 landen in de wereld.

Wolf Oil: 'Motorolie is een auto-onderdeel'

Olie is olie, toch? "Nee", zegt Stefan Viguurs van Wolf Oil. "Als je de verkeerde remschijf bestelt, past ie niet. Zo is motorolie ook een onderdeel geworden. Heb je de verkeerde olie, dan past ie niet." Hij legt uit hoe dat zit én toont de alsmaar groeiende motorolieproductie van zijn werkgever.

Je vindt Champion Lubricants dit jaar op Automechanika in hall 12 op stand B21. Foto: Champion Lubricants

Champion Lubricants lanceert nieuwe producten op Automechanika 2024

De nieuwste innovaties van Champion Lubricant omvatten het E-Pulse-assortiment voor elektrische voertuigen, een nieuw assortiment koelvloeistoffen en antivries, een nieuw assortiment milieuvriendelijke watervrije calciumsmeervetten en een duurzame racinglijn.

Ach, zestig euro, moet kunnen toch?

Wat kost diagnosetool Carly?

Eenvoudige vraag toch? Carly bestel je (mocht je dat echt willen) op mycarly.com. Bij de knop 'Koop nu' staat een prijs: € 59,90. Duidelijk toch? Nou, niet helemaal…

CarGarantie geeft aan dat de goede resultaten een stimulans zijn om hun serviceniveau op peil te houden en verder te verbeteren.

CarGarantie scoort hoog in dealertevredenheidsonderzoek

CarGarantie heeft het in 2023 gelanceerde Europese dealertevredenheidsonderzoek afgerond. Met de laatste resultaten van Duitsland en Oostenrijk zijn nu de volledige resultaten beschikbaar, inclusief die van Nederland, België, Polen, Zwitserland, Frankrijk, Italië en Spanje. In alle onderzochte landen behaalde CarGarantie een gemiddelde score van meer dan 4 van de 5 sterren.

Een zuinigere, sterkere, goedkopere én lichtere elektromotor. BMW ziet er brood in. Foto: BMW

Stapt BMW over op wielmotoren?

Waarom hebben elektrische auto's geen wielmotoren? Dat zou aandrijfassen overbodig maken, extra binnenruimte vrijspelen en vierwielaandrijving binnen budgetbereik brengen. Antwoord: Wielmotoren maken het onafgeveerd gewicht te hoog. "Dat gaat veranderen", zegt DeepDrive. BMW is al overtuigd.

Liqui Moly laat je kennismaken met de vernieuwde producten tijdens de Automechanika in Frankfurt. Foto: Liqui Moly

De autoverzorgingslijn van Liqui Moly in een nieuw jasje

Duitse autochemicaliënproducent Liqui Moly heeft zijn volledige productlijn voor autoverzorging vernieuwd. De herziene lijn met producten onderstreept het gebruiksgemak voor de eindgebruiker én is wereldwijd verkrijgbaar.