Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Bas Koeten Racing prepareert en onderhoudt al ruim twintig jaar racewagens voor sprint- en endurance-wedstrijden; van Ford Fiesta tot Porsche GT3. Zij verzorgen elk onderdeel bij een succesvolle deelname, zoals logistiek, hospitality, coaching en tracksupport tijdens races in Europa, en soms daarbuiten. "We gaan altijd voor topprestaties," aldus Dorathé Slagter, Coördinator Backoffice.

In totaal heeft Bas Koeten Racing zo’n 25 auto’s in beheer en staan twee racetrucks klaar voor transport naar evenementen. Het vergt kennis en ervaring om te bepalen welke onderdelen en andere materialen er bij een evenement nodig zullen zijn. Onzekerheden worden beperkt door preventief onderhoud te plannen: “We houden niet van verrassingen en kunnen dankzij onze ervaring goed vooruitkijken. Prepareren is beter dan repareren,” stelt Dorathé.

Hoewel de werkzaamheden zeer divers zijn, heeft Bas Koeten Racing geen groot personeelsbestand: “Ons team telt acht vaste medewerkers. Bij evenementen huren we een extra “schil” van vaste monteurs en data-engineers in. Verder begeleiden we in de werkplaats en op de circuits studenten en stagiairs. We vinden het belangrijk een toekomstige generatie op te leiden.”

Toekomst

Mobiliteit verandert. De racewereld volgt die ontwikkelingen: “We proberen daar actief bij betrokken te zijn, of het nu waterstof of elektrisch is. Zo heeft een van onze jongste coureurs aan de NXT Gen Cup deelgenomen, een geheel elektrisch kampioenschap. Daar willen we van leren.” Om diezelfde reden heeft Bas Koeten Racing contact opgenomen met OOMT. “OOMT heeft een Virtual Reality-programma om kennis te maken met de werkplaats van de toekomst. We wilden zien wat dat voor ons bedrijf kan betekenen. Met Hannie Hulleman en Corneel de Ruiter van OOMT hadden we een waardevolle discussie over wat er gaat veranderen en wat hetzelfde blijft in de toekomst. Het is fijn om met iemand te kunnen sparren en kennis te delen.”

Glazen bol

Het bleek nuttig om samen met OOMT naar het garagebedrijf van de toekomst te kijken: “Wij zijn geen standaard garagebedrijf, maar er zijn parallellen. We kunnen eruit pikken wat voor ons waardevol is,” vervolgt Dorathé. “Niemand heeft een glazen bol, maar je kunt wel logisch vooruitdenken. We zien, naast toepassing bij preparatie of bijscholing, ook mogelijkheden om VR in te gaan zetten voor coaching van coureurs in een virtuele omgeving. Ook op het gebied van entertainment zien we kansen. Digitalisatie kan dus in verschillende vormen een belangrijke rol spelen. Als je goed nadenkt ga je vooral veel mogelijkheden zien in plaats van onmogelijkheden. Door de gesprekken met OOMT hebben we inspiratie opgedaan en merk je dat sommige gesprekken aan de kantinetafel heel anders zijn dan voorheen.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

Foto: Siemens

Siemens test succesvol 1 megawatt laden voor e-trucks

Het Megawatt Charging System van Siemens levert voor het eerst 1 MW tijdens tests. Een elektrische truck kan volgens Siemens in circa 30 minuten van...

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...