Test je APK-kennis: Achtruitrij-eigenaardigheden, Goed- of afkeur?  

Test je APK-kennis: Achtruitrij-eigenaardigheden, Goed- of afkeur?  
Alleen de rechter originele achteruitrijlamp straalt wit licht uit. De extra achteruitrijlamp onder de bumper straalt helder geel (niet ambergeel) licht naar achteren uit. Foto ter illustratie.

Ben jij een goede APK Keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer krijg je te maken met een al wat oudere auto waarbij een beetje is gerommeld met de achteruitrijlichten. Goed- of afkeur?

Hoho, wacht even, dit is niet de eerste aflevering van de APK Keurmeester Quiz. Zoals je je misschien herinnert van eerdere, neemt juryvoorzitter en PSB-APK-trainer Martin Pardoel geen genoegen met alleen het antwoord op de vraag: “Goed- of afkeur?” Er hoort altijd een goede uitleg bij. Inclusief de gebruikte artikelnummers uit de APK-regelgeving! Hou je daar rekening mee, ‘Than you can come an end!’ Veel succes.

Drie achteruitrijlichten

Oké, het woord is aan Martin Pardoel: “Een personenauto met Datum Eerste Toelating 27 februari 2003 komt voor de APK. Tijdens de keuring ziet de keurmeester dat er drie achteruitrijlichten op de auto zitten. De twee originele achteruitlijlichten zijn links en rechts in de achterlichtunits gemonteerd.

Ongeveer 20 cm links vanaf het middenlangsvlak heeft de eigenaar zelf nog een extra achteruitrijlamp onder de bumper gemonteerd. Waarom? Misschien omdat hij meer wil zien als hij in het donker achteruit rijdt. Of misschien omdat de linker achteruitrijlamp in de achterlichtunit niet werkt.

Wit en geel

Als de keurmeester de achteruitversnelling inschakelt straalt alleen de originele rechter achteruitrijlamp wit licht uit. De extra achteruitrijlamp onder de bumper straalt helder geel licht (geen ambergeel) naar achteren uit.

Als de keurmeester de eerste versnelling inschakelt gaan de beide achteruitrijlampen weer uit.

Dat brengt Pardoel bij de twee vragen van deze APK Keurmeesterquiz, die je in het formulier hieronder vindt en beantwoordt.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...